۱۰ اشتباه رایج در رژیم غذایی و روش‌های جلوگیری

۱۰ اشتباه رایج در رژیم غذایی و روش‌های جلوگیری
اگر با خود بگویید که هفته اول ۲۰ کیلوگرم وزن کم می‌کنید، احتمالاً دارید خود را برای یک شکست آماده می‌کنید. اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید به این هدف خود برسید، اولاً ممکن است هرگز برنامه رژیم غذایی خود را شروع نکنید.

این اشتباهات می‌توانند بر وزن شما تأثیر بگذارند، اگر شلوار جین موردعلاقه شما اندازه شما نیست، یا انگاری عقربه ترازو گیر کرده است و یا درست زمانی که وزنتان کم می‌شود بعد از مدتی وضعیت شما باز هم به حالت عادی برمی‌گردد، این احتمال وجود دارد که مرتکب یکی از ده اشتباهی می‌شوید که بر کاهش وزن شما تأثیر دارند.

  1. تکیه بر رژیم غذایی کراش (Crash diet)

    زمانی که تصمیم می‌گیرید وزن خود را به سرعت حدود ده کیلوگرم کاهش دهید، در واقع دارید به رژیم غذایی کراش روی می‌آورید. شاید چیزی جز گریپ‌فروت یا سوپ کلم در برنامه روزانه شما نباشد؛ بدین ترتیب، کالری روزانه خود را تا کمتر از ۱۰۰۰ کاهش می‌دهید و یقیناً وزن شما با این روش کم می‌شود. اما زمانی که کالری بسیار کمی مصرف می‌کنید، به کاهش متابولیسم یا همان سوخت‌وساز بدن خود کمک می‌کنید. پس از اتمام زمان رژیم غذایی، بدن شما بسیار آهسته‌تر کالری می‌سوزاند و معمولاً دوباره به وزن قبلی خود می‌رسید.

  1. نخوردن صبحانه

    به نظر می‌رسد نخوردن صبحانه یکی از روش‌های ساده برای کاهش مصرف کالری باشد، اما این روش باعث می‌شود که در طول روز احساس گرسنگی کنید، ممکن است سرکار خارج از برنامه میان وعده و موقع ناهار هم بیش از حد غذا بخورید و بدین ترتیب کالری مصرفی خود را افزایش می‌دهید. اما صبحانه‌‌ای سرشار از پروتئین و فیبر می‌تواند جلوی گرسنگی را در طول روز بگیرد. در حقیقت، مطالعات نشان می‌دهد افرادی که هر روز صبح صبحانه می‌خورند به‌احتمال زیاد وزن متعادل‌تری خواهند داشت.

  1. وقتی حساب میان وعده‌ها را از دست می‌دهید:

    شاید شما هر وعده کالری مصرفی خود را می‌سنجید، اما نظر شما درمورد لقمه‌هایی که میان وعده‌ها می‌خورید چیست؟ برای مثال، یک بسته چوب‌شور روی میزتان دارید، یک تکه کوچک کیک را در مهمانی می‌خورید، طعم و مزه بستنی پسرتان را می‌چشید. تمام این میان وعده‌هایی که از روی بی‌فکری مصرف می‌شوند در سنجش کالری گنجانده می‌شوند و می‌توانند یک رژیم غذایی حساب‌شده و با برنامه‌ریزی را خراب کنند. اگر درمورد سنجش میزان کالری مصرفی مصمم هستید، می‌توانید از گوشی هوشمند خود یا یک دفترچه یادداشت استفاده کنید تا حساب این میان وعده‌ها را موبه‌مو داشته باشید.

10 اشتباه رژیم غذایی

  1. حذف کامل میان وعده‌ها

    درحالی‌که مصرف میان وعده‌ها از روی بی‌فکری و بدون برنامه می‌تواند سایز کمر را افزایش دهد، مصرف آن‌ها از روی تفکر و حساب‌شده دقیقاً نتیجه عکس می‌دهد. افرادی که در طول روز در چند وعده و میان وعده غذا می‌خورند و هر بار مصرف آن‌ها کم است بهتر می‌توانند گرسنگی خود را کنترل کنند و وزن خود را کاهش دهند. میان وعده‌ها به افزایش سوخت‌وساز بدن کمک می‌کنند؛ به‌خصوص اگر میان وعده‌ها سرشار از پروتئین باشند. مصرف کمی آجیل به دلیل داشتن پروتئین زیاد گزینه مناسبی است. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که در میان وعده‌ها آجیل مصرف می‌کنند تناسب اندام بهتری نسبت به کسانی دارند که آجیل مصرف نمی‌کنند.

  1. تکیه بر رژیم کم‌چرب (Low-Fat diet)

    محصولات کم‌چرب می‌توانند نقش تأثیرگذاری در رژیم غذایی شما ایفا کنند. فقط به یاد داشته باشید که معنای کم‌چرب همان کم‌کالری نیست و دلیل نمی‌شود که هر بار دو یا سه پرس غذا بخورید. اگر بشقاب خود را پر از کیک کم‌چرب کنید، مطمئن باشید کالری مصرفی شما بیشتر از زمانی است که تکه‌ای کوچک از یک کیک معمولی را می‌خورید. بهترین روش آگاهی از میزان چربی، قند و کالری مصرفی بررسی برچسب‌های نصب‌شده روی مواد غذایی است.

10 اشتباه رایج رژیم غذایی

  1. مصرف کالری اضافی با انواع نوشیدنی‌ها

    بسیاری از افراد، موقع سنجش میزان کالری، دوستدارند که نوشیدنی‌ها را نادیده بگیرند. زمانی که می‌بینید کالری موجود در قهوه‌های فانتزی و آبمیوه‌ها بیش از ۵۰۰ است، این چشم‌پوشی و سهل‌انگاری اشتباه بزرگی است. حتی کالری موجود در آبمیوه‌ها و نوشابه‌ها می‌تواند به‌سرعت وزن شما را افزایش دهد.

  1. عدم نوشیدن آب کافی

    این مورد یکی از ساده‌ترین اشتباهات در رژیم غذایی است که عدم تکرار آن کار سختی نیست. مصرف آب برای سوزاندن کالری ضروری است. اگر کاری کنید که بدنتان دچار کم‌آبی شود، سوخت‌وساز سلول‌های بدن کم می‌شود و بدین ترتیب کاهش وزن با سرعت کمتری صورت می‌گیرد؛ بنابراین، سعی کنید در هر وعده و هر میان وعده حداقل یک لیوان آب بنوشید.

  1. کنارگذاشتن لبنیات (Ditching diary)

    محصولات لبنی پرچرب مانند شیر، پنیر و بستنی پرچرب برای افرادی که تحت رژیم غذایی هستند، ممنوع است اما عدم مصرف این محصولات می‌تواند زیان‌آور هم باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که بدن زمانی که کلسیم کافی دریافت می‌کند چربی بیشتری می‌سوزاند و در صورت کمبود کلسیم چربی بیشتری تولید می‌کند. به نظر نمی‌رسد که مکمل‌های کلسیم فوایدی همانند محصولات لبنی داشته باشند؛ بنابراین بهتر است سراغ محصولات لبنی کم‌چرب یا فاقد چربی بروید.

  1. استفاده مکرر از خدمات سواره (Drive-Thru)

    خدمات سواره بعد از یک روز پرمشغله انتخاب مناسب و بدون دردسری است. همیشه می‌توانید سالاد یا سایر غذاهای سالم‌تر را سفارش دهید. اما وقتی که در محل خرید هستید، آیا می‌توانید در برابر خرید میلک‌شیک و سایر خوراکی‌ها مقاومت کنید و نخرید؟ اگر یک بار فست‌فود سفارش دهید، کم‌کم تبدیل به یک عادت می‌شود. طبق یک پژوهش بلندمدت، افرادی که بیش از دو بار در هفته فست‌فود می‌خوردند، ۱۰ کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به افرادی دارند که کمتر از دو بار در هفته فست‌فود مصرف می‌کنند.

10 اشتباه رژیم غذایی

  1. تعیین اهداف غیرواقعی (Unrealistic goals)

    اگر با خود بگویید که هفته اول ۲۰ کیلوگرم وزن کم می‌کنید، احتمالاً دارید خود را برای یک شکست آماده می‌کنید. اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید به این هدف خود برسید، اولاً ممکن است هرگز برنامه رژیم غذایی خود را شروع نکنید. اگر رژیم بگیرید و در طول یک هفته ۵ کیلوگرم وزن کم کنید، ممکن است به‌جای جشن گرفتن از اینکه به هدف خود نرسیده‌اید، ناامید شوید. داشتن برنامه‌ای واقع‌بینانه برای موفقیت در این زمینه ضروری است. اگر هدف خود را نمی‌دانید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

منابع: آخرین مقالات منتشر شده در وب سایت‌های معتبر اروپایی

به اینستاگرام رزمی نیوز بپیوندید.

 

لینک کوتاه : https://razminews.ir/?p=19835
  • نویسنده : دانیال اسداللهی سهی
  • کد خبر : 19835

نظرات شما پس از تایید مدیریت نمایش داده میشود.

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
مشارکت در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

logo-samandehiblankblankblankblankblankوزارت ورزشکمیته ملی المپیکتهران سربلندبوکسجودوفدراسیون انجمن های رزمیوشوتکواندوکاراته