سبک های رزمی ماییم/ گرو کشی، عاقبت بی توجهی مسئولین به سبکهای رزمی

سبک های رزمی ماییم/ گرو کشی، عاقبت بی توجهی مسئولین به سبکهای رزمی

سرانجام سبک های رزمی و افتخارات ورزشکاران در طول سی سال فعالیت رسمی به کجا خواهد رسید؟

یادداشت – سبک های رزمی – مدیر مسئول رزمی نیوز، کارشناسان و منتقدین بسیاری در حوزه ورزشهای رزمی هستند که در باب مدیریت و ساختارهای ورزشی خصوصا در ثبت و معتبر دانستن رشته ها نقد و تحلیل میکنند. برخی به نفع دوستان مطبوع خود مطالب و انتقادهایی را منتشر میکنند، برخی به جهت حفظ منافع ورزشکاران، برخی به نفع مناسبات کشور و برخی به جهت منافع و سلایق شخصی یا کدورت و خصومتی که از قبل داشته اند.

طبیعتا هر شخصی در هر تیمی که باشد به نفع آن قلم خواهد زد. این موضوع غیر قابل انکارمیباشد. و بعید است که شخصی در تیم خود باشد و از رقبا تعریف و تمجید کند، و یا به خود نقد نمایند. معمولا برخی نقدها به واسطه کدورتهای قبلی است زیرا خیلی از افراد وقتی در جایی عنوان و سمت دارند آن مجموعه را بهترین میدانند و هنگامی که به مشکل یا عدم همکاری میرسند آن را بدترین میدانند. این موضوع بسیار طبیعی است. در دنیای سیاست نیز این چنین است، کشورها روزی با هم دوست هستند و روزی جنگ میکنند و در زمانی به خاطر منافع توافق میکنند.

تکلیف سبکهای رزمی چیست؟

سبکهای کیک بوکسینگ، موی تای و جوجیتسو، که این روزها مورد بحث تمامی رسانه ها و منتقدین و کارشناسان است و مخاطبان بی شماری در جهان و در کشورمان دارند، از ابتدای حضور در ایران مدعیانی داشته و دارد و هر سازمانی خود را برتر و قویتر و معتبر تر میداند. و این مشکلات تا به امروز ادامه داشته است.

نمیتوان به واسطه حضور یک سازمان در سطوح بین المللی که چند پله بالاتر از دیگر سازمانها باشد، باقی سازمانها را طرد کرد و تقلبی دانست. و تنها خود را تنها مقام عالی و ریاست برای سازمانها بدانند.

بی تعارف صحبت کنیم

“کیک بوکسینگ” سازمان واکو که یکی از سازمانهای برگزار کننده مسابقات کیک بوکسینگ و سایر استایلها میباشد. و جدیدا نیز عضو کمیته ملی المپیک شده، مدعی است، چون وارد کمیته المپیک شده اند باقی سازمانها تقلبی هستند و باید جمع شوند، وگرنه هیچ سازمانی را به رقابتهای کیک بوکسینگ راه نخواهیم داد.

کشورها را تهدید به تحریم کرده است تا هر چه سازمان و سبک در کیک بوکسینگ را جمع نمایند و خودشان را بعنوان ریاست کیک بوکسینگ منصوب نمایند. این موضوعی است که به کرار از سوی نماینده سازمان واکو مطرح شده است.

مهم نیست خوانندگان این یادداشت با چه منطقی به این موضوع نگاه میکنند. سلیقه ای، تعصبی یا منطقی. مسئله این است که قرار نیست اگر تلفن همراه سامسونگ پرفروش ترین گوشی در جهان باشد اپل و دیگر شرکتها جمع شوند، قرار نیست اگر آمریکا به سلاح هسته ای و حق  وتو دست پیدا کرد، باقی کشورها تعلیق شوند. قرار نیست اگر بوکس المپیکی است ساواته (بوکس فرانسوی) تقلبی شود و بسیاری رشته های مشابه دیگر مانند کاراته، کشتی و…

سوالاتی مطرح است که نیازمند پاسخ است:

1 – آیا قبل از حضور سازمان واکو در برگزاری مسابقات، سازمانهای دیگری وجود نداشت؟ چنانچه وجود داشت امروز به واسطه حضور واکو در المپیک باید حذف شوند؟

2 – مسابقاتی که سازمان واکو در استایلهای مختلف برگزار میکند، آیا خود ابداع کننده این سبکها میباشد که دیگران را از فعالیت در آنها منع میکند؟

3 – آیا وجود سازمانهای معتبری چون WKA -WPKA- ISKA را تقلبی میداند؟

4 – آیا به اهداف و اساسنامه خود واکو که نوشته شده است سازمان برگزاری مسابقات انجمنهای کیک بوکسینگ، که نام اختصاری واکو نیز مصداق آن است، پایبند نیستید؟ حال که با استفاده از نام و اعتبار دیگر سازمانها و انجمنهای کیک بوکسینگ که ابداع کننده این روش مبارزات بودند به المپیک رسیدید آنها را تقلبی و غیر معتبر میدانید؟

5 – آیا کیک بوکسینگ، فول کنتاکت، سمی کنتاکت، لایت کنتاکت، موی تای، تای بوکسینگ که مسابقات آن در سازمان واکو برگزار میشود متعلق و ابداعی واکو میباشد که انحصار طلبی میکنید؟

کیک بوکسینگ

کیک بوکسینگ در المپیک

نماینده واکو در ایران مدعی است که تمامی سبکها و سازمانهایی که در ایران فعالیت میکنند جمع آوری شوند و واکو بعنوان یک انجمن مستقل و با ریاست خودشان فعال شود.

ابتدا این موضوع که چه کسی باید ریاست یک انجمن مستقل را بعهده بگیرد به عهده وزارت ورزش و مجمع انتخاباتی و رای اعضا مجمع یا هیات مدیره است. اما متاسفانه نماینده واکو در ایران وزارت ورزش را نیز قبول نداشته و خواهان این است تا بدون رای گیری و بدون هیچ شرایطی خودشان ریاست انجمن را به عهده بگیرند و چنانچه اینگونه نشود این رشته را در ایران تحریم خواهند کرد. کما اینکه نماینده واکو ایران در کشور زندگی نمیکند و تبعه کشوری دیگر است.

کمیته بین المللی المپیک، فقط قوانین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک کشورها را معتبر میداند. و سازمانها و فدراسیونها حق دخالت در امور داخلی کشورها را ندارند. و روسای فدراسیونها، انجمنها و سازمانهای سالم و مورد تایید را منوط به برگزاری انتخابات میداند. مجامعی که بدون انتخابات برگزار شود مورد تایید کمیته المپیک IOC نیست. اما اصرار نمایندگان واکو در ایران ضد این قوانین است.

قوانین واکو میگوید ، نماینده واکو هر کشوری باید تبعه همان کشور باشد اما نماینده واکو در ایران یک تبعه فرانسوی است. و این تخلف آشکار سازمان واکو است.

 

در نهایت ، شاید برای کمیته المپیک ایران چندان مهم نباشد که کیک بوکسینگ در المپیک حضور داشته باشد یا خیر، رسیدگی به رشته هایی مانند کشتی ، والیبال، بسکتبال، کاراته، جودو، بوکس و دیگر رشته ها اینقدر مشکلات دارد که فعلا توجهی به این رشته نخواهد شد. در حال حاضر بر سر کم و زیاد کردن سهمیه رشته های المپیکی مانند بوکس و کشتی مشکلاتی  وجود دارد، و حال اینکه کیک بوکسینگ هم به این دغدغه اضافه نمایند، بعید است.

راهکار مناسب

معقول ترین روش این است، سبکهایی که چند دهه در کشور فعالیت کردند و مدال آوری داشتند به کار خود ادامه دهند که کماکان همین کار را انجام میدهند، و طبق سنوات گذشته فدراسیون انجمنهای ورزشهای رزمی که متولی این سبکهاست، هر سال از بین این سبکها تیمی واحد انتخاب کرده و به یکی از سازمانها معتبر در دنیا اعزام نمایند. و همچنین داخل کشور نیز لیگ های منظم برای ورزشکاران و علاقمندان این رشته برگزار نمایند.

فعالیتی که حدود سی سال است در حال اجراست، و هیچ سازمان و سبکی  هم با این روش فعالیت مشکلی نداشته و ندارد و اتحاد بیشتر نیز بین ورزشکاران برقرار است. سازمانهایی هم که برای رقابتها اعزام میشوند از معتبرترین سازمانهای کیک بوکسینگ میباشند. ادامه این کار از تمامی، حواشی و مشکلات و درگیری که برخی سازمانها در این مدت بوجود آورده اند جلوگیری خواهد کرد. این بحث و یادداشت در مورد سبکهای دیگر مانند موی تای و جوجیتسو نیز صدق میکند.

سبکهای رزمی

احتمال خروج واکو از کمیته المپیک با شکایت سازمانهای کیک بوکسینگ جهانی

حضور کیک بوکسینگ در المپیک که هنوز مشخص نیست باشد یا خیر، برای خیلی از کشورها چندان مهم نیست. در بازیهای المپیک و بازیهای آسیایی رشته های زیادی وجود دارد که اکثر کشورها در آنها شرکت نمیکند. و کیک بوکسینگ نیز در اولویت پایینتری نسبت به آنها قرار دارد. در ایران نیز این رشته و برخی رشته های دیگر در اولویت نیستند.

طبق شنیده ها ظاهرا سازمانهای بزرگ و معتبر دنیا تصمیم دارند شکایتی علیه سازمان واکو مبنی بر تخریب و تحریم دیگر سازمانها به کمیته ملی المپیک ارسال نمایند و شرط حضور در رقابتهای  کیک بوکسینگ را به کمیته المپیک کشورها بسپارند نه اشخاصی که به جهت منافع خود گروکشی میکنند

 

و این موضوع شکایت برای ریاست سازمان کل  واکو ، آقای بیکر بد خواهد شد

 

این یادداشت ترجمه و ایمیل شده است..

نویسنده: علی محمدی شیخلر، روزنامه نگار، کارشناس و تحلیلگر ورزشهای رزمی.
لینک کوتاه : https://razminews.ir/?p=38798
  • کد خبر : 38798

نظرات شما پس از تایید مدیریت نمایش داده میشود.

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
مشارکت در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

logo-samandehiblankblankblankblankblankوزارت ورزشکمیته ملی المپیکتهران سربلندبوکسجودوفدراسیون انجمن های رزمیوشوتکواندوکاراته