دفاع شخصی به جودو نزدیکتر است یا دیگر ورزشهای رزمی؟

دفاع شخصی به جودو نزدیکتر است یا دیگر ورزشهای رزمی؟

موضوع دفاع شخصی در کشور ما بدون هیچ قاعده و قانون و هیچ تعریفی، از زیر مجموعه های چند فدراسیون رزمی است، و رقابتی برای فدراسیونها شده و هر فدراسیونی قدرت زیادی در وزارت ورزش دارد…

امروز در بخش تحلیل ورزشهای رزمی مروری خواهیم داشت به ارتباط دفاع شخصی با ورزشهای رزمی، ببینیم این رشته ورزشی به کدام ورزش نزدیکتر است.

همانطور که از نام این ورزش پیداست، حرکات اصلی این ورزش دفاع فردی میباشد. و در مقابل حملات توان جلوگیری و خنثی کردن ضربات و تکنیکها را خواهد داشت. و به هیچ عنوان حمله ندارد و افراد برای دفاع از خود آن را فرا میگیرند. اما بالعکس در ورزشهای رزمی حرکات اصلی حمله و ضربه و مبارزه میباشد. در واقع دفاع و حمله دو مقوله جدا از هم هستند.

در اکثر کشورهای دنیا دفاع شخصی از زیرمجموعه های فدراسیونهای جودو میباشد، بعضا در برخی کشورها مانند ایران، ووشو و کاراته نیز این رشته را بدون هیچ قاعده و تعریفی در زیر مجموعه های خود دارند.

یکی از علتهای که دفاع شخصی با ورزش جودو همسو و همگام است ، این است که در جودو ضربات پا استفاده نمیشود و بیشتر در گرفتن و خنثی کردن و دفاع کردن خلاصه میشود. تکنیکها و حرکاتی که در دفاع شخصی و جودو بیشتر مشترک هستند.

در سایر رشته های رزمی مانند کاراته و کیک بوکسینگ و تکو.اندو 95 درصد کار، حمله و استفاده از ضربات دست و پا میباشد،و دفاعی صورت نمیگیرد، گاهی اوقات ناخود آگاه دست برای دفاع کردن بالا میآید. اما در جودو و دفاع شخصی، دفاع و بدل و درگیری نزدیک و خنثی کردن جزعی از این ورزش است و بیشتر به هم شباهت دارند.

موضوع دفاع شخصی در کشور ما بدون هیچ قاعده و قانون و هیچ تعریفی، از زیر مجموعه های چند فدراسیون رزمی است، و رقابتی برای فدراسیونها شده و هر فدراسیونی قدرت زیادی در وزارت ورزش دارد، این سبکها را به انحصار خود در میآورد و چنانچه سبکی بخواهد از فدراسیونی به فدراسیون دیگر برود اجازه نمیدهند.

مثالی برای این بی قانونی و بی قاعده گی در فدراسیون کاراته، دفاع شخصی و سلاح های سرد ، جوجیتسو ، و حتی کیک بوکسینگ نیز وجود دارد، در فدراسیون ووشو نیز همچنین ، در فدراسیون انجمنهای ورزشی انواع و اقسام ورزشها حتی کیک بوکسینگ وجود دارد.

در فدراسیون انجمنهای رزمی نیز کیک بوکسینگ و دفاع شخصی و حتی کاراته و آیکیدو و هاپکیدو نیز وجود دارد، البته این فدراسیون در ابتدا قرار بود فقط ورزشهای رینگی که بیشتر سازمان و انجمن هستند را در زیر مجموعه خود داشته باشد. اما گاهی اوقات بر سر دفاع شخصی نیز با دیگر فدراسیون ها در رقابت است.

در رابطه با ساماندهی سبکها در فدراسیونها، در بخش بعدی توضیح مفصلی خواهیم داد.

دفاع شخصی جودو

دفاع شخصی

به اینستاگرام رزمی نیوز بپیوندید.

 

لینک کوتاه : https://razminews.ir/?p=26181
  • کد خبر : 26181

نظرات شما پس از تایید مدیریت نمایش داده میشود.

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 3
مشارکت در
اطلاع از
guest
3 نظرات کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

logo-samandehiblankblankblankblankblankوزارت ورزشکمیته ملی المپیکتهران سربلندبوکسجودوفدراسیون انجمن های رزمیوشوتکواندوکاراته