تاثیر بوکس در سایر ورزشهای رزمی

تاثیر بوکس در سایر ورزشهای رزمی
بوکس اهمیت و تاثیر بسیار مهمی در مبارزات آزاد دارد، و یادگیری اصولی و حرفه ای آن را جدی بگیریم.

در مقاله رزمی امروز، به تاثیرات ورزش بوکس، در سایر رشته های رزمی پرداخته و به رشته های موازی آن نیز اشاره خواهیم کرد.

بوکس یک ورزش بسیار هیجان انگیز و علیرغم اینکه برخی مردم آن را خشن میدانند بسیار جذاب و زیبایی های خاصی دارد. شاید علت خشن پنداشتن این رشته رزمی ضربات به صورت میباشد. و باعث آسیب دیدگی هایی از جمله بینی فک و دندانها میشود. ضمن اینکه در هر کدام از این نواحی محافظی مانند کلاه و لثه گیر وجود دارد،در هر ورزشی نیز این میزان آسیب دیدگی وجود دارد، در سایر ورزشهای رزمی همین ضربات با پا به صورت زده میشود و درصد آسیب دیدگی چندین برابر میشود.

پس نمیتوان گفت که ورزش بوکس یک ورزش بسیار خشن  با آسیب دیدگی بالا میباشد. اما شاید ترکیب بوکس با سایر رشته های رزمی، میل خشونت و آسیب دیدگی را بالا ببرد، اما باز تا حدودی قابل کنترل و جلوگیری از آسیب دیدگی میباشد.

تاثیر بوکس در سایر ورزشهای رزمی

بوکس چه تاثیری در ورزشهای رزمی رینگی  و آزاد دارد؟

سبکهای مبارزاتی مانند، کیک بوکسینگ فول کنتاکت ، موی تای ، ام ام ای ، سانشو، و… که در مبارزات خود به صورت مستقیم به صورت ضربه میزنند، از ضربات بوکس استفاده میکنند، در واقع بوکس در این مبارزات، یکی از شاخصه های اصلی است.روشهای مبارزه ای که نامبرده شد، ترکیبی از هنرهای رزمی با بوکس میباشد.

در بوکس سه ضربه اصلی، دست چپ و راست مسقیم ، هوک ، و آپرکات داریم که این سه ضربه در زوایای بسته و باز در جهات مختلف استفاده میشود. و اسامی مختلفی نیز دارند. علیرغم اینکه برخی افراد بر این باورند که بوکس فقط حمله است و دفاع ندارد، باید گفت، دفاع در بوکس مهم است و تا حدودی با دخالت دست انجام میشود و بیشترین دفاع نیز ، با حرکت بدن و سر به جهات مخالف ضربه صورت میگیرد.

هنگامی که بوکس در مبارزات رزمی آزاد ترکیب میشود، بیش از 70 درصد مبارزه به بوکس تعلق دارد. از هر 10 ضربه ای که بین مبارزین رد و بدل میشود به طور میانگین 7 ضربه دست و سه ضربه پا میباشد. در واقع استفاده از پا که سرعت و قدرت بیشتری از مبارز میگیرد کمتر استفاده میشود، و با توجه به اینکه ضربات دست مستقیم با صورت در ارتباط است و سرعت آن یشتر از پاها میباشد، مارز ترجیح میدهد از ضربات دست بیشتری برای از کار انداختن حریف استفاده کند.

قطعا این معیارها بدین معنا نیست که افرادی که در ضربات پا تبحر بیشتری دارند ، نتوانند از پس یک بوکسور در مبارزات آزاد برآیند، در بسیاری از مسابقات بزرگ قهرمانانی هستند که با ضربات پا حریفان خود را ناک اوت کرده اند. و این یک استثنا میباشد و در افراد کمتری مشاهده میشود. حتی قهرمانان ، اگر ضربات پای قوی داشته باشند ترجیح میدهند ریسک  نکرده و از ضربات دست استفاده نمایند. و البته از دلایل اصلی برتری ضربات دست در مبارزات آزاد، معیارهای سرعت و تماس مستقیم با صورت و قدرت مانور بیشتر نسبت به پاها میباشد، که در بالا به آن اشاره شد.

بوکس

بسیاری از قهرمانان و مربیان حرفه ای جهان نیز معتقد هستند، ضربات دست (بوکس) نسبت به پاها برتری بیشتری دارد و در مبارزات آزاد 70 درصد بیشتر از پاها استفاده میشود.بنابراین میتوان گفت یادگیری بوکس برای مبارزات سایر رشته های رزمی بسیار مهم و ضروری است.

90درصد قهرمانان رزمی در دنیا همزمان با رشته اصلی خود بوکس را نیز به صورت حرفه ای یاد گرفته اند. اکثر قهرمانان مبارزاتی مانند کیک بوکسینگ و فول کنتاکت از رشته بوکس بوده اند، که بعدا به رشته های رزمی دیگر روی آورده اند، نمونه ای از این قهرمانان در کشور خودمان بسیار زیاد هستند ، در دهه هفتاد و هشتاد بوکسورهایی بودند که در مسابقات کیک بوکسینگ و فول کنتاکت شرکت کردند و تا مسابقات جهانی نیز پیش رفتند و مدال آوری کردند.

چنانچه میخواهید در ورزشهای مبارزاتی رزمی رینگی و آزاد که در آنها ضربات دست به صورت، آزاد میباشد فعالیت کنید، در کنار آن حتما باید به صورت جداگانه بوکس را فرا بگیرید. مربیان ورزشهای رزمی نیز باید به ورزش بوکس آشنایی داشته و حکم مربیگری بوکس را نیز داشته باشد تا بتواند در آموزش هنرجو موفق باشد.

با توجه به مطالب فوق میتوان با قاطعیت گفت، بوکس اهمیت و تاثیر بسیار مهمی در مبارزات آزاد دارد، و یادگیری اصولی و حرفه ای آن را جدی بگیریم.

در پایان توصیه میکنیم ورزش بوکس را حتما جداگانه نزد یک مربی بوکس حرفه ای تمرین کنید و در کنار آن به ورزش ترکیبی مورد علاقه خود نیز بپردازید.

جهت ورود به اینستاگرام رزمی نیوز کلیک کنید.

 

لینک کوتاه : https://razminews.ir/?p=25207
  • کد خبر : 25207

نظرات شما پس از تایید مدیریت نمایش داده میشود.

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
مشارکت در
اطلاع از
guest
1 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

logo-samandehiblankblankblankblankblankوزارت ورزشکمیته ملی المپیکتهران سربلندبوکسجودوفدراسیون انجمن های رزمیوشوتکواندوکاراته