آیا در ورزشهای رزمی تحلیل سیستماتیک استراتژی مبارزه وجود دارد؟

آیا در ورزشهای رزمی تحلیل سیستماتیک استراتژی مبارزه وجود دارد؟
مربیان مسئول توسعه توانایی های ذهنی، جسمی، فنی و تاکتیکی ورزشکاران هستند و انتظار می رود علاوه بر همه این مسئولیت ها، برنده رقابت ها باشند. ولیکن معدود افرادی وجود دارند که همه این انتظارات را برآورده می کنند

تحلیل استراتژی در بسیاری از رشته های ورزشی و تجزیه و تاکتیک های مورد استفاده در مسابقات، .به طور گسترده ای انجام و منتشرشده است. اما در ورزش های رزمی هنوز برای آنالیز یک مبارزه دانش سیستماتیک .و مدونی وجود ندارد.

اهمیت تحلیل استراتژی و تاکتیک:

در بسیاری از رشته های ورزشی (غیر رزمی) تجزیه و تحلیل استراتژی و تاکتیک های مورد استفاده در مسابقات، .به طور گسترده ای انجام و منتشرشده است. به عنوان مثال: در اسکواش (رابینسون، ۱۹۹۸) ، .فوتبال (هیوز، ۱۹۹۳) ، بسکتبال (میلر، ۱۹۹۴)، راگبی (کلارک، ۱۹۹۴)، .نتبال (پالمر، ۱۹۹۴) و بدمینتون (هنگ، ۲۰۰۰).

باید بیان کنم که متاسفانه، .در ورزش های رزمی هنوز دانش سیستماتیک و مدونی  برای آنالیز یک مبارزه وجود ندارد. شما می توانید در روز مسابقه تفاوت ایجاد کنید، با این حال تعداد کمی از مربیان در طول دقایق حیاتی مسابقه به اندازه آماده سازی قبل از بازی برنامه و مراقبت دارند.

اطلاعات مربوط به استراتژی مسابقه می تواند دانش مربیان را در مورد الگوهای مورد استفاده .در بازی افزایش دهد و سبب آموزش ورزشکاران برای آمادگی بهتر در شرایط رقابتی شود.

برای آنالیز مسابقات ابتدا باید پارامترهای موثر در هر رشته شناسایی و دسته بندی شوند. با توجه .به تنوع رشته های رزمی این دسته بندی ها ممکن است تفاوت هایی با هم داشته باشند ولی در بسیاری از موارد مشابه هم هستند.

برای مثال در سال ۲۰۰۱، دپارتمان بیومکانیک از دانشگاه سافرانسیسکو، پارامترهای موثر برای رشته ی تکواندو را به شرح زیر اعلان کرد:

۱- نوع اقدام ۲- تکنیک لگد ۳- موضع حمله  ۴- اثربخشی اقدام.
نوع اقدام به سه دسته: حمله ای، دفاعی یا بدون واکنش تقسیم می شود.

تکنیک لگد: به دو دسته لگد تهاجمی و لگد دفاعی (حرکت مداوم پا در پاسخ به حمله حریف)  تقسیم می شود. از نظر نوع گارد به پای جلو و عقب و از نظر تنوع تکنیک  به ۸ نوع لگد تقسیم شده است.

موضع حمله: به میان تنه و سر طبقه بندی شده است.

اثر بخشی اقدام: به سه دسته، موثر، غیر موثر و نا موفق طبقه بندی شده است.

تحلیل سیستماتیک استراتژیک رزمی

نقش مربی

مربیان مسئول توسعه توانایی های ذهنی، جسمی، فنی و تاکتیکی ورزشکاران هستند .و انتظار می رود علاوه بر همه این مسئولیت ها، برنده رقابت ها باشند. ولیکن معدود افرادی وجود دارند .که همه این انتظارات را برآورده می کنند علاوه بر آن، هنوز تعریف روشنی از مربی موفق وجود ندارد.

به طور کلی، .در جامعه بالاخص در رسانه ها مربیان را (بدون ذکر دلیل) بر اساس دو معیار نتیجه برد و باخت به دو دسته “عالی” و “بد” تقسیم می کنند. از طرفی تکیه بر برد و باخت برای شناسایی مربیان خود چالش برانگیز است.

اگر طالب آن هستیم که در ورزش حرفه ای در سطح دنیا، جایگاه رفیعی داشته باشیم .بایستی دانش تجزیه و تحلیل رقابتی مربیان را ارتقاء دهیم. امروزه به برکت گسترش فضای رسانه، انواع و اقسام طراحی تمرین در هر رشته ورزشی به وفور یافته و در دسترس می باشد.

این موضوع سبب شده است که حتی مربیان مبتدی و نیز ورزشکاران عادی، مدعی برنامه ریزی و اجرای برنامه های متعدد تمرین های تخصصی باشند. آنچه که فراوان است “مربی تمرین” است. آنچه کمیاب است مربی تحلیل گر،اثر بخش و نتیجه گرا است.

تقدیم به شما که ورزشکارید.
پژوهشگر فناوری و علوم ورزش، غلامرضا بزرگمهر.
به اینستاگرام رزمی نیوز بپیوندید.
لینک کوتاه : https://razminews.ir/?p=19828
  • نویسنده : غلامرضا بزرگمهر
  • کد خبر : 19828

نظرات شما پس از تایید مدیریت نمایش داده میشود.

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
مشارکت در
اطلاع از
guest
2 نظرات کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

logo-samandehiblankblankblankblankblankوزارت ورزشکمیته ملی المپیکتهران سربلندبوکسجودوفدراسیون انجمن های رزمیوشوتکواندوکاراته