کارشناس خبره کیست؟چه کسانی در ورزشهای رزمی میتوانند کارشناس و خبره باشند؟

کارشناس خبره کیست؟چه کسانی در ورزشهای رزمی میتوانند کارشناس و خبره باشند؟

کارشناس را یک کارشناس ارشد تشخیص میدهد و کارشناس خبره را یک خبره برتر. غیر منطقی است که یک رتبه پایین مقام رتبه بالا به شخصی بدهد. مانند اعطای دکترا توسط یک دیپلم، یا اعطای درجه سرهنگی توسط یک گروهبان.

شناخت کارشناس رزمی و یا خبره ورزشی از نظر رزمیکاران و از نظر مسئولین بسیار متفاوت است. امروز میخواهیم بدانیم کارشناس ورزشی یا به طور اختصاصی خبره ورزشی یا کارشناس رزمی به چه کسی گفته میشود و چه کسانی صلاحیت انتخاب آن را دارند.

کارشناس ورزشی کسی است که در رشته ورزشی مورد نظر، ضمن دانش و تخصص فنی، تجربیات و سوابق کاری بسیاری نیز در این زمینه داشته باشد.

در ورزش به افرادی که در رشته های مختلف تخصص دارند و میتوانند تحلیل و آنالیز فنی از آن رشته را داشته باشند کارشناس ورزشی میگویند.این کارشناسان توسط مسئولین فدراسیونها و یا وزرات ورزش و در مواقعی خود افراد این عنوان را به خودشان میدهند.

در صورتی که برخی مسئولین که کارشناسی افراد را تایید میکنند ، هیچ سررشته ای از آن ورزش ندارند. و صرفا قهرمان بودن یا بهترین بازیکن بودن را ملاک کارشناسی قرار میدهند. که این درست نیست.

ممکن است یک فرد در فوتبال بهترین و تکنیکی ترین بازیکن باشد و یا امکان دارد یک فرد در ورزشهای رزمی قهرمان جهان و المپیک باشد، اما در تحلیل و آنالیز فنی و تخصصی و مدیریت ورزشی و یا مربیگری یا کارشناسی نتواند کارایی داشته باشد. برخی ورزشکاران برای اجرای تکنیک به صورت فیزیکی متخصص و متبحر هستند اما برای تحلیل و یا تدریس و انتقال آن به دیگران توانایی ندارند.

این امکان باالعکس برای افرادی هم وجود دارد که قهرمان نیستند و صرفا به عنوان علاقه یک رشته ورزشی را دنبال میکنند و در مورد آن تحقیق و مطالعه میکنند و از منابع و مواخذ مختلف اطلاعات خوبی جمع آوری میکنند و با تحلیل و آنالیز نسبت به آن ورزش کارشناسی میکنند.

حالت بهتری هم برای کارشناس بودن افراد در رشته های ورزشی وجود دارد که ضمن قهرمان و متخصص بودن در یک رشته، نسبت به تحقیق و مطالعه و تحلیل بیشتر در این زمینه به کارشناسی رشته مورد نظر میپردازند. این گروه از افراد با توجه به سوابق فعالیت و تجربیات و مطالعات، گزینه مناسب کارشناسی هستند.

برخی کارشناسان، در اکثر ورزشهایی که تقریبا حالت عمومی دارند مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال، شنا، تیراندازی، شطرنج و سایر ورزشهای مشابه، بدون اینکه در آن رشته فعالیتی داشته باشند میتوانند با مطالعه و تحقیق و شرکت در کلاسهای تخصصی در این رشته ها به مرحله تحلیل و کارشناسی برسند. همانطور که برخی از کارشناسان خوبی که در این رشته ها میبینیم علیرغم اینکه شاید نه قهرمان باشند و نه در این رشته ها به اندازه دیگر افراد سابقه فعالیت داشته باشند، کارشناسان خبره ای هستند.

کارشناس رزمی

کارشناسی در ورزشهای رزمی کار هر کسی نیست

در ورزشهای رزمی کارشناسی و تحلیل کردن کار هر کسی نیست، و افراد با مطالعه و تحقیق و یا شرکت در کلاسهای آموزشی نمیتوانند یک کارشناس و یا خَبره رزمی باشند. در ورزشهای رزمی علاوه بر اطلاعاتی که از طریق مطالعه و تحقیق به دست آمده، باید به فنون و تخصص رزمی نیز آشنایی کامل داشته باشند.

عموما کارشناس و خبره، به کسی گفته میشود که از نظر فنی بازیکنان و تیم ها را آنالیز کند و به نکات ضعف و قوت تکنیک و تاکتیک ورزشکار، در رشته مورد نظر اشراف کامل داشته باشد.

مثالی میزنیم:

اکثر مردم از خردسال تا مسن ترین افراد، میتوانند در مکانهای مختلف، فوتبال بازی کنند، و همچنین والیبال، شطرنج، شنا، تیراندازی، دو میدانی، کوهنوردی کنند.  ودیگر ورزشهایی که میشود به صورت آماتور و نیمه حرفه ای در آن فعالیت کرد را انجام دهند.

حتی برخی مردم عادی نیز میتوانند در مورد فوتبال و والیبال نظر بدهند و گاهی درست حدس میزنند و کارشناسی میکنند، چیزی که امروزه در بین مردم رایج است. حتی گاهی یک فرد عادی شاید بتواند رکورد دومیدانی یا شنا و یا وزنه برداری یک قهرمان را جابجا کند.

اما در ورزشهای رزمی این چنین نیست، هیچ شخصی نمیتواند در محله ها یا مکانهای مختلف با دوستان خود رزمی بازی کند. یا به یکباره وارد رینگ مسابقات یا تشک کاراته و تکواندو شود و بخواهد رزمی کار کند. قطعا باید چند سالی در باشگاهها زیر نظر مربیان تمرین کند و سپس وارد مسابقات شود.

کارشناسی در ورزشهای رزمی نیز چنین است، باید قواعد و قوانین و حرکات و تکنیکهای اختصاصی هنرهای رزمی را بدانید و در آن تخصص و تبحر داشته باشید تا بتوانید آنالیز، تحلیل و کارشناسی کنید. در برخی موارد باید یک مبارز خوب باشید تا بتوانید شرایط داخل رینگ یا تشک مسابقات را درک کنید و به مخاطبین توضیح بدهید.

برخی نویسنده های ورزشهای رزمی که در این زمینه فعالیت میکنند صرفا اقدام به نشر خبر و اطلاعات میپردازند و یا تحلیلی در مورد برگزاری مسابقات یا مدیریت ها و اعزام تیمها و ضعف و مشکلات فدراسیون ها مینویسند. اما چنانچه رزمیکار با سابقه و متخصصی نباشند، آنها نیز نمیتواند به صورت تخصصی و فنی در زمینه ورزشهای رزمی تحلیل و نقد و بررسی کنند. مگر اینکه در ورزشهای رزمی به درجه تدریس و کارشناسی رسیده باشند و به خوبی تمامی فنون و تکنیکهای مورد نظر را آنالیز و تشریح نمایند.

با این تفاسیر یک کارشناس رزمی و یا یک کارشناس خبره در ورزشهای رزمی باید سالها تجربه و سوابق فعالیت رزمی داشته باشد، ضمن اینکه مطالعه و تحقیقات خوبی نیز باید داشته باشد.

هیات ووشو

کارشناس را یک کارشناس ارشد تشخیص میدهد و کارشناس خبره را یک خبره برتر. غیر منطقی است که یک رتبه پایین مقام رتبه بالا به شخصی بدهد. مانند اعطای دکترا  توسط یک دیپلم، یا اعطای درجه سرهنگی توسط یک گروهبان. و یا انتخاب یک فرمانده جنگی توسط سرباز.

نتیجه اینکه کارشناس و خبره در ورزش خصوصا ورزشهای رزمی نیاز به اطلاعات و تخصص بالایی دارد و انتخاب کارشناس هم باید توسط اساتید رشته مورد نظر و بزرگان و اعضای فنی انجام گیرد.

متاسفانه در کشور ما کارشناسان رزمی یا خُبره ورزشی توسط مسئولینی که اصلا اطلاعاتی در زمینه رزمی ندارند منصوب میشوند. چگونه میشود کسی که اطلاعاتی در رشته رزمی ندارد یا اطلاعات کمتری دارد، تشخیص بدهد که آن شخص کارشناس یا خبره است؟

فدراسیونهای ورزشی میتوانند یک کارشناس خبره آقا و یک کارشناس خبره خانم انتخاب نمایند. و این دو کارشناس حق رای درمجمع انتخاباتی را دارند و اینگونه است که کارشناسان بر اساس روابط انتخاب میشوند نه تخصص و خبره بودن در کار.

نویسنده: علی محمدی ، مدیر مسئول رزمی نیوز ، روزنامه نگار و نویسنده ورزشهای رزمی
به اینستاگرام رزمی نیوز بپیوندید.
لینک کوتاه : https://razminews.ir/?p=34565
  • کد خبر : 34565

نظرات شما پس از تایید مدیریت نمایش داده میشود.

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
مشارکت در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

logo-samandehiblankblankblankblankblankوزارت ورزشکمیته ملی المپیکتهران سربلندبوکسجودوفدراسیون انجمن های رزمیوشوتکواندوکاراته