وظایف کمیته های فدراسیون و هیات رییسه

وظایف کمیته های فدراسیون و هیات رییسه

وظایف کمیته ها در فدراسیون های ورزشی و انجمن ها و سبکهای ورزشی چیست؟

وظایف کمیته ها

بسیاری از رزمیکاران و روسای سبکهای تازه تاسیس، به دنبال شرح وظایف روسا و کمیته های مختلف هستند. از این رو به شرح مختصری از وظایف کمیته های مختلف خواهیم پرداخت.

مختصری از شرح وظایف روسای فدراسیونها و انجمنها و سبکهای ورزشی و کمیته های مختلف آنها

بر اساس قوانین و مطابق با ساختار فدراسیونهای جهانی ، هر یک از کمیته های مختلف فدراسیونها، وظایفی در حیطه کاری و تخصصی خود دارند که در زیر به آن میپردازیم.

علاوه بر رییس فدراسیون که حق رای مستقیم در کمیته ها را دارد، اعضای هیات رییسه نیز میتوانند با اکثریت آرا به تمامی مصوبه های کمیته ها اشکال وارد کرده و آن را ملغی اعلام نمایند و یا تایید نمایند. که این اختیارات در مواقع بسیار ضروری و مادامی که در کمیته مورد نظر اتفاق نظر وجود نداشته باشد انجام میشود.

وظایف هیات رییسه :

تأیید رؤسا و اعضای کمیته‌های مختلف ، ابقا و قبول استعفای روسای کمیته ها.

پیشنهاد اصلاح اساسنامه، تایید نهایی مصوبه های کمیته ها و پیشنهاد تغییرات

قبول استعفای ریاست و یا برکناری وی با تایید و تشخیص مرجع بالاتر.

وظایف ریییس فدراسیون یا انجمن:

پیشنهاد و معرفی نایب رییس، دبیر، خزانه دار و کارشناس خبره ورزشی، اقدام جهت تامین بودجه، شرکت در اجلاسهای بین المللی ، امضای احکام قهرمانی و گواهینامه های آموزشی و حکم ریاست کمیته ها ، امضای اسناد مالی اداری و اوراق بهادار و قراردادها و نامه های اداری.

وظایف نایب رییس :

نایب رییس فقط در غیبت رییس عهده دار امور  ریاست است، و یا چنانچه  رییس ، بخشی از وظایف ریاست را به عهده ایشان قرار داده باشد میتواند عمل کند.

وظایف نایب رییس بانوان:

مشابه وظایف ریاست را در بخش بانوان دارد و کلیه دستورات رییس و مصوبات هیات رییسه را در بخش بانوان ابلاغ و اجرا میکند. برای بخش بانوان نایب رییس و دبیر نیز انتخاب میکند. و چنانچه فعالیت در بخش آقایان برای بانوان ممنوعیت شرعی داشته باشد میتوانند جداگانه کمیته مورد نظر را تشکیل دهند.

وظایف دبیر:

دبیر تصمیمات ریاست را اجرا میکند و در واقع کلیه امور اجرایی به عهده دبیر میباشد. تهیه صورتجلسه در جلسات ، شرکت در جلسات کمیته ها ، تهیه برنامه ها و عملکردهای سالانه و ارائه به هیات رییسه، تهیه بودجه و اعتبارات، ارائه برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت، ارائه پیشنهادات سازنده در جهت پیشبرد اهداف. ابلاغ  تصمیمات و مصوبات هیات رییسه و معرفی روسای کمیته ها و اعضای آنها.

وظایف کمیته فنی

این کمیته علاوه بر ارائه نظرات و پیشنهادات فنی در ساختار فدراسیون یا انجمنها، وظیفه انتخاب و پیشنهاد عزل برخی روسای کمیته ها را فقط با دلایل فنی نیز دارد. انتخاب سرمربی و مربیان تیم های ملی رده های مختلف سنی، تایید انتخاب روسای کمیته های آموزش و آزمون، داوری ، مربیان ، و مسابقات ، بررسی و تحلیل مسابقات داخلی و خارجی ، اعلام زمان برگزاری مسابقات بر اساس تشکیل تیم ملی جهت شرکت در رویدادهای بین المللی، دریافت برنامه سرمربی تیم های ملی و بررسی و تایید برنامه ها و پیگیری برنامه های ارائه شده. تشکیل جلسات مختلف کمیته فنی، برگزاری جلسات متعدد با روسای کمیته های مختلف، پیگیری و بررسی مسابقات و لیگ های مختلف، تایید و یا رد تصمیمات و مصوبه های فنی کمیته های تخصصی ، و پیشنهاد در تغییرات آنها.

کمیته فنی متشکل از 7 الی 9 نفر و یا تعداد اعضای فرد میباشد که یک نفر به عنوان رییس کمیته با اکثریت آرا انتخاب میشود.

رییس و نایب رییس و دبیر و یک نفر از هیات رییسه (دارای تخصص فنی) و خبره ورزشی،  میتوانند عضوی از کمیته فنی باشند.

وظایف کمیته هایی که با نظارت و انتخاب کمیته فنی فعالیت میکنند: ( کمیته های داوری ، آموزش و آزمون، مربیان)

تشکیل کلاسها و دوره های آموزشی در کمیته مورد نظر ، تشکیل دوره های تخصصی و عمومی و ارائه گواهینامه دوره های مختلف. درجه بندی و تفکیک مهارت ها ، تشکیل جلسات اضطراری و قبل از دوره ها، انتخاب ممتحن و مدرس برای دوره های مختلف  آموزش و آزمون، به روز بودن با شرایط و قوانین بین المللی و سازمانهای جهانی ، شرکت در دوره های مختلف فنی و ارتقا سطح کیفی خود در سازمانها و فدراسیویهای بین المللی، تشکیل کارگروههای مختلف برای کمیته های آموزش، آزمون، داوری مسابقات و مربیان، هماهنگی بین کمیته داوران و کمیته مسابقات، هماهنگی بین کمیته آزمون و آموزش با کلیه کمیته ها، ارائه برنامه های آموزشی و فنی و ارائه عملکرد سالانه به هیات رییسه.

وظایف کمیته مسابقات:

این کمیته وظیفه برنامه ریزی و اعلام زمان و مکان برگزاری کلیه مسابقات را دارد. کمیته مسابقات متشکل سه بخش ، رییس کمیته مسابقات ، و دو زیر مجموعه ،مسئول برگزاری مسابقات همگانی (استانی و کشوری) و مسئول برگزاری لیگ میباشد.

کمیته مسابقات وظیفه دارد طبق شرایط مکانی و زمانی برای مسابقات برنامه ریزی نماید. تشخیص و تایید مکان مسابقات، بازدید از محل مسابقات ، هماهنگی کامل با کمیته داوران، تشکیل کارگروه برگزاری مسابقات ، اعلام نتایج مسابقات.

وظایف کمیته روابط عمومی :

این کمیته همواره در کنار تمامی ارکان فدراسیون و یا انجمن ها است، روابط عمومی وظیفه ارتباط بین تمامی ارکان با خارج از فدراسیون یا انجمن را دارد. رابط میان مخاطبین و فدراسیون میباشد. انتشار اخبار و رویدادها در وب سایت و شبکه های اجتماعی و یا نشریه تخصصی فدراسیون یا انجمنها، اطلاع رسانی دقیق و مطابق با رویدادها، کنترل حواشی و رویدادهای پیش بینی نشده، تشکیل کارگروه خبری و رسانه ای جهت پوشش کلیه اخبار مجموعه، ارتباط و هماهنگی بین سازمانها و ارگانها و مجموعه هایی که جهت همکاری با فدراسیون و یا انجمن پیشنهاد میشود، شرکت در کلیه جلسات و مسابقات و رویدادها جهت انتشار خبر ، درمواقعی سخنگو و پاسخگویبرخی موضوعات فدراسیون و یا انجمنها، کلیه کمیته ها اخبار خود را به روابط عمومی جهت انتشار ارائه میدهند.

وظایف سایر کمیته ها

برخی کمیته ها وظایفشان مشخص است، و نیاز به تخصص فنی و ورزی درمورد آن فدراسیون یا انجمن و سبک ورزشی ندارند . کمیته اقتصادی، کمیته بازرسی ، کمیته انضباطی  کمیته فرهنگی ، کمیته روابط بین المللی ، کمیته قضایی و حقوقی، کمیته مالی ، و سایر کمیته ها…

نویسنده و گرد آورنده : علی محمدی شیخلر
بخشی از نوشته ها از منابع و ماخذ: فدراسیونهای بین المللی ، کمیته المپیک بین المللی است.

این مطلب مفید را بسیاری از سبکهای ورزشی و انجمنهای ورزشی در اساسنامه خود وارد کرده اند.

لینک کوتاه : https://razminews.ir/?p=28065
  • کد خبر : 28065

نظرات شما پس از تایید مدیریت نمایش داده میشود.

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
مشارکت در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

logo-samandehiblankblankblankblankblankوزارت ورزشکمیته ملی المپیکتهران سربلندبوکسجودوفدراسیون انجمن های رزمیوشوتکواندوکاراته