هشت عادت غلط در ورزش های رزمی

هشت عادت غلط در ورزش های رزمی

هیچ راهی مستقیم و آسان برای تبدیل شدن به یک رزمی کار بزرگ وجود ندارد. در حقیقت، در تلاش برای […]

هیچ راهی مستقیم و آسان برای تبدیل شدن به یک رزمی کار بزرگ وجود ندارد. در حقیقت، در تلاش برای موفق شدن، گاهی اوقات با موانعی روبرو می شویم که مانع موفقیت ما هستند. این موانع به عنوان عادت های بد نیز شناخته می شوند موانعی که ما را از دستیابی به پتانسیل کامل باز می دارند.

بعضی اوقات این عادتها در طی ماهها یا سالها ایجاد می شوند. به گفته چارلز دهیگ، نویسنده کتاب “The Power of Habit“، هر عادت شامل نشانه، رفتار یا روال معمول و پاداش است. او می گوید یک عادت بد قابل حل است، به شرطی که بتوانید آن را به درستی تشخیص دهید.

 عادت بد شماره ۱ پافشاری بر استفاده از فقط  فنون قدیمی

اگرچه پایبندی به تکنیک های قدیمی ممکن است برای مدتی در مسابقه مفید واقع شود، اما به شما کمک نمی کند تا در آینده مبارز بهتری باشید. اگر دانش خود را محدود کنید حریفان شما از شما پیشی میگیرند. همچنین در صورت پافشاری بر یک سری تکنیک های خاص و قدیمی، شما تبدیل به یک مبارز تک بعدی و قابل پیش بینی می شوید.  به جای اینکه به حاشیه امنیت پایبند باشید، در هر جلسه تمرین یا مسابقه یک یا چند تکنیک یا تاکتیک جدید را به کار بگیرید. اگرچه ممکن است در چند بار اول شکست بخورید، به یاد داشته باشید که سفر هنرهای رزمی پویا است و هیچ نتیجه ای بدون تلاش و سماجت حاصل نمی شود.

 عادت بد شماره ۲: عدم حضور منظم در تمرین و کلاس

با ۳ جلسه تمرین در هفته (آن هم در اوقات فراقت) و برگشتن به خانه و مشغولیت با تلویزیون و موبایل و… کسی مبارز حرفه ای نشده است. اگر ساعت ها وقت نگذارید خیلی ساده، نمی توانید در هر کاری مهارت داشته باشید، بخصوص ورزش های رزمی. ورزش های رزمی برای پیشرفت نیاز به وقت و فداکاری دارند. اگر کامل تمرین نکنید نمی توانید کامل باشید. البته تمرین بیش از حد نیز ممکن است باعث Over training شود، که مضرات خاص خود را دارد.

 عادت بد شماره ۳: اعتماد به قدرت

ترکیبی از قدرت و تکنیک برای عملکرد خوب در هنرهای رزمی الزامی است. بخاطر داشته باشید که در هنرهای رزمی، مزیت تکنیک ابزاری است که باید همواره در مقابل حریف خود بکار ببرید. اگر تکنیک شما برتر باشد، در اینصورت اعمال قدرت و سرعت اضافی، اتلاف انرژی و غیرضروری است. و از طرفی مغایر با اصل صرفه جویی انرژی در مبارزه است. قطعاً پیروزی در مبارزه از طریق قدرت به جای استفاده از تکنیک آسان تر است، به خصوص اگر بزرگتر و قدرتمندتر از حریف خود باشید. متأسفانه، استفاده از راه آسان، لزوماً هوشمندانه ترین راه نیست. استفاده صرف از قدرت فقط مانع از یادگیری اشتباهات و بهتر شدن می شود و باعث می شود شما به جای اینکه چند وجهی شوید، یک بعدی شوید. دفعه دیگر که مبارزه کردید، به جای اینکه حریف را تحث پرس و فشار بگذارید، از یک فرار کناری مناسب استفاده کنید. و با اجرای تکنیک مناسب برتری بیابید.

 عادت بد شماره ۴: تغذیه ناکافی یا غلط

تغذیه درست حتی در زمان های خارج از فصل مسابقات سلامتی و عملکرد شما را تضمین می کند.

 عادت بد شماره ۵: چسبیدن به حریفان تکراری

با تعامل با سبک ها و  مدل های مختلف رشته رزمی خود و گاهی سبک های نزدیک دیگر، خود را به چالش بکشید. گرچه ممکن است از تمرین یا مبارزه با حریفان آشنا احساس راحتی کنید، اما این کار،  شما را از رسیدن به تمام توانایی های خود به عنوان یک رزمی کار باز می دارد. پایبندی به حریفان مشابه باعث می شود که شما از خود راضی باشید، به خصوص اینکه احتمالاً الگوها و روش های مبارزه آنها را قبلاً فهمیده اید. خود را به چالش بکشید و هر از چند گاهی یک حریف جدید برای مبارزه یا تمرین را انتخاب کنید. با این کار نه تنها قادر خواهید بود زرادخانه تکنیک های خود را گسترش دهید، بلکه دوستان جدیدی نیز پیدا خواهید کرد!

 عادت بد شماره ۶: تمرین نکردن دفاع

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که همه در تمرین مرتکب می شوند، اولویت قرار دادن کار حمله نسبت به دفاع است. طبیعی است همه دوست دارند در حملات کار کنند زیرا سرگرم کننده و مهیج هستند. اما کار روی دفاع کاری برای هر رزمی کار واجب و الزامی است. از این گذشته، دفاع خوب به شما این امکان را می دهد که در ضد حمله از حریف خود پیشی بگیرید.

 عادت بد شماره ۷: پرش از اصول

اگرچه استفاده از تکنیک های فانتزی سرگرم کننده است، اما شما باید با تکنیک های اساسی نیز آشنا باشید. بزرگترین قهرمانان جهان در هر رشته ای فارغ از هر گونه تنوع تکنیک و تاکتیک، از اصول اولیه رشته ورزشی خود تبعیت می کنند. وقت خود را صرف کارهای بیهوده و بدون تاثیر در مبارزه نکنید.

 عادت بد شماره ۸: قابل پیش بینی بودن

همه افراد ترکیبی از تکنیک و تاکتیک ها را دارا هستند و دوست دارند از آنها استفاده کنند. آنها این کار را بارها و بارها انجام می دهند تا اینکه به امضای آنها تبدیل می شود. اما چه اتفاقی می افتد که همه امضای شما را بدانند؟ یا حتی بدتر، بدانند چگونه با حرکت امضای شما مقابله یا دفاع کنند ؟ برای اینکه خودتان هرگز به این وضعیت نرسید، باید تکنیک ها و تاکتیک های مختلفی را در زرادخانه خود داشته باشید.

  برای تبدیل شدن به یک رزمی کار بزرگ ، این شما هستید که باید به دنبال ایجاد و تقویت عادت های خوب باشید. بنابراین ادامه دهید، و بگویید امروز کدام عادت بد آموزشی را ترک خواهید کرد؟

 تقدیم به شما که ورزشکارید

غلامرضا بزرگمهر، پژوهشگر فناوری و علوم ورزش

لینک کوتاه : https://razminews.ir/?p=19063
  • کد خبر : 19063

نظرات شما پس از تایید مدیریت نمایش داده میشود.

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
مشارکت در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

logo-samandehiblankblankblankblankblankوزارت ورزشکمیته ملی المپیکتهران سربلندبوکسجودوفدراسیون انجمن های رزمیوشوتکواندوکاراته