هر آنچه که باید درباره مکمل آرژنین بدانید

هر آنچه که باید درباره مکمل آرژنین بدانید
اغلب مطالعات بر این نکته دلالت دارند که مصرف مکمل آرژنین هیچ تأثیری بر عملکرد ورزش غیر هوازی متناوب در ورزشکاران حرفه‌ای ندارد.

آرژنین (Arginine) یا ال – آرژنین (L-arginine) نوعی اسید‌آمینه است که در بدن ساخته می‌شود (آمینو اسید غیر ضروری). مصرف مکمل آرژنین در درمان بیماری‌های مختلف – از میگرن گرفته تا التهابات – مؤثر است.

دلایل مصرف آرژنین:

یکی از مزایای مصرف آرژنین برای برخی افراد بهبود عملکرد دستگاه گردش خون با اتساع رگ‌های خونی است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این نوع مکمل علائم بیماری‌های آنژین (Angina) و شریان محیطی (Peripheral arterial) را کاهش می‌دهد و نقش بسزایی در افزایش سلامتی بیمارانی دارد که نارسایی‌های قلبی عروقی دارند.

 ال -‌آرژنین

عمدتاً همراه با مصرف پیکنوژنول – یک محصول گیاهی از پوست درخت کاج – در درمان اختلال نعوظ (Erectile dysfunction) مؤثر است. برخی مطالعات نیز تأثیر آن را در تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن ثابت کرده اند. آرژنین می‌تواند با علائم کاهش وزن ناشی از ویروس اچ‌آی‌وی (HIV) مبارزه کند. علائم التهاب کلیه را رفع و به بهبود عملکرد کلیه‌ها بعد از پیوند کمک کند. طبق تحقیقات، این نوع مکمل میگرن را تسکین می‌دهد، فشار خون را کنترل می‌کند و مدت زمان لازم برای بهبود کامل بعد از جراحی را کاهش می‌دهد.

نتایج تمام مطالعات درمورد مصرف آرژنین مثبت نبوده است. به نظر می‌رسد که این نوع اسیدآمینه نمی‌تواند در ارتقا سلامت فرد بعد از سکته قلبی، بهبود زخم، درمان پره‌اکلامپسی (Preeclampsia) و همچنین تحمل درد در ورزش در افراد مبتلا به نارسایی‌های قلبی مؤثر باشد. علاوه بر این، می‌تواند در افراد مبتلا به آسم علائم بیماری را تشدید کند.

آرژنین در درمان بسیاری از بیماری‌های دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است؛ ازجمله، زوال عقل، فشار خون بالا، سرطان، ناباروری در مردان، دیابت و چاقی. اما این تحقیقات به نتیجه قطعی نرسیده است و لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود.

آرژنین، به‌عنوان یک مکمل، در ایالات متحده آمریکا طرفداران زیادی دارد. هرچند، مردم این کشور نمی‌توانند سود چندانی از این نوع مکمل‌ها ببرند زیرا به نظر می‌رسد که از قبل در بدن بسیاری از آن‌ها مکملی مانند آرژنین به‌اندازه کافی و جود داشته باشد.

اغلب مطالعات بر این نکته دلالت دارند که مصرف مکمل آرژنین هیچ تأثیری بر عملکرد ورزش غیر هوازی متناوب در ورزشکاران حرفه‌ای ندارد.

آرژنین

چه میزان آرژنین باید مصرف کنید؟

هیچ مقدار استانداردی برای مصرف آرژنین تعریف نشده است. مطالعات نشان داده است که میزان مصرف آن در انواع بیماری‌ها متفاوت است. میزان این مکمل به‌صورت روزانه بین ۲ الی ۳ گرم است که باید در سه وعده مصرف شود؛ هرچند برخی مطالعات مقداری بیشتر یا کمتر از این میزان را پیشنهاد کرده‌اند. مصرف طولانی‌مدت این مکمل ممکن است عوارض داشته باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت کنید.

مقادیر توصیه شده توسط برخی از مربیان برای ورزشکاران (۵ گرم آرژنین ۳۰ دقیقه قبل از تمرین) نه‌تنها هورمون رشد را افزایش نمی‌دهد بلکه باعث اختلال در آزاد سازی آن نیز می‌شود.

در مقادیر بسیار بالا (۲۵۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن) می‌تواند باعث افزایش هورمون رشد در بدن شود که باید توجه داشته باشید این مقدار بسیار خطرناک بوده و عوارض متعددی همراه دارد.

در برخی موارد، پزشکان مکمل آرژنین را توصیه می‌کنند؛ مواردی همچون سوءتغذیه، انواع سوختگی‌ها، عفونت‌ها، رشد سریع و سایر بیماری‌هایی که در درمان آن‌ها این نوع مکمل می‌تواند مفید باشد.

آیا آرژنین به طور طبیعی در منابع غذایی یافت می‌شود؟

آرژنین به طور طبیعی در منابع غذایی وجود دارد؛ ازجمله، آجیل‌ها (گردو، فندق، گردوهای آمریکایی، بادام‌زمینی، بادام، بادام هندی و آجیل برزیلی)، دانه‌ها (مانند کنجد و آفتاب‌گردان)، جو دوسر، ذرت، غلات، گندم سیاه، برنج قهوه‌ای، محصولات لبنی، گوشت، مرغ و شکلات.

ال آرژنین

خطرات و عوارض ناشی از مصرف آرژنین:

عوارض جانبی

آرژنین در بسیاری از افراد عوارض جانبی کمی دارد. در برخی موارد ممکن است عوارضی مانند موارد زیر به همراه داشته باشد: تهوع، درد شکمی، اسهال، واکنش‌های آلرژیک، افزایش علائم آسم، افت فشار خون، تغییر میزان گلوکز و مواد شیمیایی خون. برخی افراد تصور می‌کنند که نسبت لیزین به آرژنین در رژیم غذایی (یا همراه با مکمل‌ها) می‌تواند بر مخفی ماندن یا نماندن ویروس هرپس تأثیر بگذارد. برخی پزشکان افزایش لیزین و کاهش آرژنین را برای جلوگیری از عود علائم مربوط به ویروس هرپس سیمپلکس (Herpes simplex virus) توصیه می‌کنند.

خطرات.

اگر مشکلات جسمی از قبیل سرطان، آسم، واکنش‌های آلرژیک، نارسایی‌های کبدی و کلیوی، فشار خون پایین و اختلال خونریزی دارید و یا قبلاً دچار سکته قلبی شده‌اید، بدون مشورت با پزشک آرژنین مصرف نکنید.

تداخلات دارویی.

اگر دارو یا مکمل خاصی را به طور منظم مصرف می‌کنید، پیش از شروع مصرف آرژنین با پزشک خود مشورت کنید. این نوع مکمل ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد؛ ازجمله، داروهای پیشگیری از بارداری، داروهای مناسب برای هورمون‌درمانی، رقیق‌کننده‌های خون، برخی مسکن‌ها، داروهای مناسب برای درمان اختلال نعوظ، سوزش معده و انواع دیابت. آرژنین همچنین می‌تواند با مکمل‌هایی مانند جینکوبیلوبا (Ginkgo biloba)، سیر، جینسنگ آسیایی (Asian ginseng) و پتاسیم تداخل داشته باشد.

 ازآنجایی‌که مکمل آرژنین خطرات و عوارض نامشخصی دارد، مصرف آن بدون تجویز پزشک برای کودکان و زنان باردار و شیرده خطرناک است و توصیه نمی‌شود.

منابع: آخرین مقالات منتشر شده در وب سایت‌های معتبر اروپایی

به اینستاگرام رزمی نیوز بپیوندید.

 

لینک کوتاه : https://razminews.ir/?p=19723
  • کد خبر : 19723

نظرات شما پس از تایید مدیریت نمایش داده میشود.

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
مشارکت در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

logo-samandehiblankblankblankblankblankوزارت ورزشکمیته ملی المپیکتهران سربلندبوکسجودوفدراسیون انجمن های رزمیوشوتکواندوکاراته