شاخص های ادراکی مبارز حرفه ای بر اساس ادبیات ژاپنی

شاخص های ادراکی مبارز حرفه ای بر اساس ادبیات ژاپنی

شاخص های آمادگی جسمانی عبارتند از قدرت، سرعت، توان، استقامت، انعطاف پذیری، هماهنگی عصب و عضله و موارد دیگر. مربیان […]

شاخص های آمادگی جسمانی عبارتند از قدرت، سرعت، توان، استقامت، انعطاف پذیری، هماهنگی عصب و عضله و موارد دیگر. مربیان و ورزشکاران حرفه ای (رشته های مختلف) بدنبال این هستند که توانایی خود را در شاخص های آمادگی جسمانی به حداکثر برسانند.

آیا اگر مبارزی با سعی و تلاش فاکتورهای آمادگی جسمانی را به حداکثر برساند، می توان به موفقیت او در مبارزات و مسابقات رزمی اطمینان داشت؟ پاسخ من خیر است.

شما با اکتساب سطح بالایی از آمادگی جسمانی و حتی تکنیک ها و تاکتیک های تخصصی، تبدیل به ربات برنامه ریزی شده ای می گردید که حرکات و تکنیک های ورزشی را بی نقص و زیبا اجرا می کنید (نمایش زیبا).

قبل از هرکاری ابتدا خودتان را ارزیابی کنید. اگر در مبارزه های مختلف (با افراد مختلف) سبک مبارزه، تکنیک ها و تاکتیک های شما تفاوت مشهود چندانی ندارد و یا سبک مبارزه شما متکی بر اجرای تکنیک بصورت سعی و خطا است، باید بدانید که مهارت های ادراکی و روانشناختی شما ضعیف است و شانس موفقیت شما در مبارزه با فایترهای با هوش اندک خواهد بود.

 مسئله مهم آموزشهای روانشناختی، اجتماعی و مهارت های ادراکی است. بطوریکه عملکرد به موقع آموزه های شما را تضمین کند. مبارزه یک تکنیک مهارت باز است و فقط به شرایط جسمی و روحی شما بستگی ندارد، بلکه به حریف، اقدامات و همچنین شرایط هنگام اجرا بستگی دارد. بهترین ویژگی یک مبارز حرفه ای خودتنظیمی است، که از طریق ادراک وضعیت حریف و کنترل وضعیت در هنگام مبارزه بیان می شود، که این مهارت تفکر تاکتیکی بسیار پیشرفته آنها را گواهی می دهد.

 برای بیان بهتر موضوع و درک تعدادی از پاراکترهای ادراکی کلیدی از ادبیات رزمی ژاپنی کمک می گیریم:

این موارد بیشتر در حوزه روانشناختی و علوم ادراکی جای دارند  برای داشتن این مهارت ها، لازم است که آنها را به طور مداوم و همزمان در چند جهت ایجاد کنید:

 ۱-    سوکی (Suki): مهارت هایی برای باز کردن حریف یا مجبور کردن او به اشتباه است. سوکی در ادبیات ژاپن به معنای یک شکاف است، شکاف در مبارزه معمولا به موقعیتی اطلاق می شود که حریف یک لحظه مرتکب، بی تعادلی، بدون گارد، حرکت اشتباه و مواردی از این قبیل می شود. درک این لحظات یکی از ویژگی های موفقیت در مبارزه است و در حوزه علوم ادراکی و روانشناختی مطرح می باشد.

 

۲-    سن (Sen) : به معنی زمان مناسب و ابتکار عمل است. به عبارت دیگر اینکه دقیقا بدانید در هر موقعیتی (مکان-زمان) چه تکنیک، تاکتیک یا حرکتی اجرا نمائید (تایمینگ در مبارزه). درک این لحظه بسیار حیاتی و برگ برنده مبارزه می باشد.

در ادبیات ژاپن “سن” به سه دسته تقسیم می شود:

نخست: پیش بینی حرکت حریف و اقدام پیش دستانه.

دوم: ضد حمله، همزمان با اجرای تکنیک حریف.

سوم: ضد حمله از طریف دفاع یا رد کردن ضربه حریف و سپس اقدام متقابل.

 

۳-    مایی (Maai)، درک و حس فاصله موثر در مبارزه است. این یک مفهوم پیچیده است، نه تنها فاصله بین حریفان، بلکه همچنین مدت زمان لازم برای عبور از فاصله، و زاویه و ریتم حمله را شامل می شود.

 

۴-    سایر نیازمندی های مبارزه حرفه ای عبارتند از: تأمین نیازهای بیومکانیکی، یعنی اجرای کارآمد و اقتصادی در حین انجام عناصر فنی خاص؛ توسعه عملکردهای ادراکی، فراشناختی، توجه و پیش بینی، و همچنین افزایش ثبات عاطفی در طول مبارزه.

 

تقدیم به همه شما که ورزشکارید

غلامرضا بزرگمهر، پژوهشگر فناوری و علوم ورزش

لینک کوتاه : https://razminews.ir/?p=18965
  • کد خبر : 18965

نظرات شما پس از تایید مدیریت نمایش داده میشود.

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
مشارکت در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

logo-samandehiblankblankblankblankblankوزارت ورزشکمیته ملی المپیکتهران سربلندبوکسجودوفدراسیون انجمن های رزمیوشوتکواندوکاراته