تکواندو در آستانه چند سبکی شدن و اختلاف

تکواندو در آستانه چند سبکی شدن و اختلاف

دیماه سال گذشته(1400) مجمع انتخاباتی تکواندو برگزار گردید و هادی ساعی توانست با ۲۹ رای از ۵۶ رای ماخوذه به […]

دیماه سال گذشته(1400) مجمع انتخاباتی تکواندو برگزار گردید و هادی ساعی توانست با ۲۹ رای از ۵۶ رای ماخوذه به میز ریاست این فدراسیون دست یابد. گرچه اتفاقاتی پس از مجمع رخ داد و نسبت به تعداد آرا و به حد نصاب نرسیدن اعتراضاتی شد اما پس از گذشت چند ماه بالاخره حکم ریاست ساعی صادر شد.

یادداشت و نقد

پس از رسیدن ساعی به ریاست فدراسیون ، برخی مخالفین و بیرون ماندگان دوره قبلی خود را به رییس فدراسیون نزدیک کردند و با ابراز علاقه و تایید قهرمان المپیک بعنوان رییس، به جایگاههایی رسیدند که پیش تر مورد قبول سید محمد پولادگر، ریاست قبلی این فدراسیون نبود.

ساعی ابتدا با همرزمان و هم دوره های خود وارد مذاکره شد و سعی کرد با تیمی جوان، متخصص و هماهنگ مسیر موفقیت را فراهم نماید و تا حدودی در مدت این یکسال به موفقیتهایی نیز رسید.

برخی اساتید و پیشکسوتان قدیمی که سالها از فدراسیون دور بودند و با تشکیل انجمنها و سازمانها و سبکهای مختلف تکواندو به فعالیت مستقل و خارج از فدراسیون تکواندو میپرداختند، با ورود هادی ساعی، آنها نیز به فدراسیون ملحق شدند.و البته بعنوان جایگاه و دارای سبک و سازمان.

نکته بسیار مهمی که در این مطلب به آن اشاره میشود، عدم هماهنگی و درگیریهای سبکی و اختلافات است که بین افرادی که در سبکهای مختلف تکواندو فعالیت میکنند با افرادی که از ابتدا با سبک اصلی تکواندو فعالیت کردند وجود دارد.و این اختلافات به شبکه های مجازی نیز کشیده شده است.

نکته مهم این است که در حال حاضر تکواندو یک ورزش المپیکی و دارای فدراسیون جهانی است، و قطعا سبکهای دیگر که از تکواندو نشات گرفته اند و یا قبل از تکواندو پایه گذاری شده اند، جایگاهی در المپیک ندارد. و صرفا بعنوان یک سبک تکواندو در برخی کشورهای دنیا فعالیت دارند. و ورود این سبکها به فدراسیون تکواندو نیز مشکلات زیادی را دامنگیر ساعی  و مدیریتش کرده است.

از طرفی اختلافات مربیان تیمهای ملی و افراد با یکدیگر نیز مشکلاتی است که این روز ها در فضای مجازی میبینیم. عده ای  اعتقاد به بازگشت مجدد پولادگر دارند و عده ای مدیریت ساعی را در فدراسیون تکواندو ضعیف میدانند برخی اساتید و متخصصات فنی ارتباط خود را با فدراسیون قطع کردند.

سبک تکواندو

سید محمد پولادگر معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان و رییس اسبق فدراسیون تکواندو تمامی این موضوعات، مشکلات و اختلافات و درگیریها را از قبل پیش بینی کرده و تمرکز خود را بر پایه تکواندو اصلی و المپیکی قرار داده بود. به همین علت سردمداران این سبکها و سازمانها با سیاستهای  پولادگر مخالف بودند و خارج از فدراسیون فعالیت میکردند.

پولادگر با مدیریت چندین ساله خود در تکواندو اقدامات قابل توجه و سازنده ای در تکواندو رقم زد، ساخت و ایجاد دو پایگاه بزرگ خانه تکواندو، ورود تکواندو به دانشگاه و تاسیس دانشگاه علمی کاربردی، سیستم اتوماسیون اداری و مجهز به تکنولوژی روز و سیستم آماری جامع خانواده تکواندو،ایجاد پایگاه اطلاعاتی و تاریخچه قهرمانی تکواندو در وب سایت، و سایر اقداماتی که انصافا نشان دهنده مدیریت متفکرانه بود. تشکیلات و معماری قوی تکواندو که اگر از امروز شروع به جمع آوری یا تخریب آن کنیم حداقل چهار سالی زمان میبرد. تا تکواندو تخریب کامل شود.

پولادگر

تکواندو چند سبکی میشود

با ورود به دنیای جدید رزمی و تبلیغات گسترده علیه ورزشهای رزمی کم برخورد مبنی بر منسوخ شدن آنها و ورود ورزشهای پربرخورد همچون کیک بوکسینگ، ام ام ای، و مبارزات خشن، این بار در رشته رزمی تکواندو شاهد گسترش سبکهای مختلف هستیم.

سبکهایی که اصرار دارند تکواندو را از محدود بودن وارد دنیای مبارزات پربرخورد نمایند. و این موضوع در ایران نیز این روزها در تکواندو در حال افزایش است و با چراغ سبزی که ساعی به این سبکها داده است، اکثریت در تلاش ایجاد سبک یا دریافت نمایندگی هستند.

نکته مهم اینجاست که اگر علاقه به روشهای مبارزه ای پربرخورد، بین قشر جدید جامعه زیاد شده است، اجازه بدهیم در همان ورزشهایی مانند کیک بوکسینگ و یا ام ام ای و دیگر روشهای مبارزاتی فعالیت کنند، نه اینکه با کپی نام رشته های تاریخی و قدیمی و المپیکی روش مبارزاتی بسازیم.

کاراته نو ، تکواندو نو، فول تکواندو ، فول کاراته و بسیاری اسامی دیگر کپی محسوب میشود، و در صنعت برند سازی و نامگذاری به این روش کپی برداری یا نسخه فیک میگویند. وقتی صحبت از کیک بوکسینگ و یا ام ام ای میشود، قطعا هیچ نام و نشانه ای از کاراته یا تکواندو یا بوکس در آن نیست و یک نام و وروش مبارزه ای  جدید است. گرچه بسیاری افراد هم از  همین اسامی بسیاری مانند نیو کیک بوکسینگ، تاپ کیک بوکسینگ و…کپی کرده اند.

چنانچه سبک و مبارزات جدیدی قرار است ساخته شود بهتر از خارج از  اسامی رشته های معروفی چون تکواندو، کاراته، بوکس باشد.

پی نوشت:

مطالبی که در بالا عنوان شد این مفهوم را میرساند که وضعیت مدیریتی فعلی فدراسیون تکواندو خوب نیست و فشارهای بسیاری بر ریاست فدراسیون حاکم است و رودربایسی با دوستان و اساتید و پیشکسوتان نیز تاثیر به سزایی در تصمیمات رییس و مسئولین فدراسیون دارد. اختلافات بین سبکها، در کمیته ها و کادر تیم ملی و جابجایی عناوین و سمتها نشان از این موضوع دارد.

چنانچه این روند ادامه پیدا کند و مدیریت قاطع و تصمیم گیریهای مدبرانه و به دور از احساسات و رفاقتها و سلیقه ها صورت نگیرد، رییس بعدی فدراسیون تکواندو با مشکلات بسیار زیادی روبرو خواهد شد. ضمن اینکه اختلافات فعلی بین سبکها و پیشکسوتان و مربیان شعله ور خواهد شد.

افزایش تعرفه های فدراسیون و شکایت و اعتراض بسیاری از مربیان و باشگاهداران  که عده ای به این بهانه آتش اختلاف  را شعله ور میکنند نیز، مشکل جدید این فدراسیون میباشد. چنانچه در سالهای قبل این افزایش انجام میشد، قطعا برنامه ریزی و تمهیداتی هم برای آن در نظر گرفته میشد تا جبران مشکلات مربیان و باشگاهداران شود.

امیدواریم مسئولین فدراسیون تکواندو با کنار گذاشتن سو تفاهمات و مشکلات با مسئولین ومدیران قبلی، از مشاوره و رهنمودها و تجربیات و کمک و مشاوره آنها، از اتفاقات ناخوشایندی که در راه است جلوگیری کنند. در غیر اینصورت پیش بینی میشود تکواندو در آستانه چندگانگی و اختلاف قرار گیرد.

نویسنده : علی محمدی کارشناس و تحلیلگر ورزشهای رزمی – عضو شوایعالی فنی ورزشهای رزمی
به اینستاگرام رزمی نیوز بپیوندید.
لینک کوتاه : https://razminews.ir/?p=35972
  • کد خبر : 35972

نظرات شما پس از تایید مدیریت نمایش داده میشود.

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
مشارکت در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

logo-samandehiblankblankblankblankblankوزارت ورزشکمیته ملی المپیکتهران سربلندبوکسجودوفدراسیون انجمن های رزمیوشوتکواندوکاراته