تشکیل فدراسیونهای غیر انتفاعی به نفع چه کسانی است؟

تشکیل فدراسیونهای غیر انتفاعی به نفع چه کسانی است؟
غیر انتفاعی شدن فدراسیون ها خوب است به شرطی که فدراسیون غیر انتفاعی ، بودجه داشته باشد ، ورزشکاران رایگان اعزام شوند . و تمامی قوانین فدراسیون های دولتی نیز در ان اعمال شود.

اخیرا رشته رزمی موی تای فدراسیون غیر انتفاعی (غیر دولتی) خود را تشکیل داده است، .که حاشیه هایی نیز به همراه داشت.یکی دو رشته رزمی نیز از این فرصت استفاده کرده و موضع فدراسیونی به خود گرفته اند.

تنی چند از مسئولین دیگر نیز، به دنبال فدراسیونی کردن سبک خود از جمله کیک بوکسینگ ، جوجیتسو ، گراپلینگ ، دفاع شخصی و…..هستند .و قطعا هر سبکی که نماینده یک سازمانی است ، خود را فدراسیون خواهد نامید.

در واقع چیزی که در آینده شاهد خواهیم بود تشکیل فدراسیونهای غیر انتفاعی مانند مدارس غیر انتفاعی است.

برای سبکهایی که عضو کمیته المپیک بین المللی هستند ،بهتر خواهد بود اما برای دیگر سبکها هیچ تغییری حاصل نخواهد شد، فقط کلمه فدراسیون به ابتدای سبک اضافه میشود. و رفته رفته آن هم اشباع خواهد شد.

در تیرماه سال جاری 1400، شورای نگهبان اساسنامه تشکیل فدراسیونهای غیر دولتی ،غیرانتفاعی را تصویب و توسط وزارت ورزش و‌جوانان ابلاغ شد.

فدراسیون یعنی چه؟

.هر سازمان یا انجمنی که یک رشته ورزشی را تحت پوشش داشته و ساماندهی کند، به آن مجموعه فدراسیون میگویند.

در ایران اسم آن برای اکثریت، بسیار وسوسه برانگیز است. و گمان میکنند نم فدراسیون در اول ورزش انها برایشان اعتبار و جایگاه ویزه ای خواهد آورد، ناگفته نماند که عده ای با همین نم ها و اسامی سودهای کلانی میبرند.

باید دید فدراسیونهای غیر انتفاعی، بودجه هم دارند؟ حمایت میشوند،؟ یا مانند سابق به فعالیت خود ادامه میدهند و یا نام فدراسیون برای دلخوش کردن سبکهاست؟

تشکیل  فدراسیون غیر انتفاعی به شرطی خوب است که، بودجه داشته باشد ، ورزشکاران رایگان اعزام شوند، کنترل و نظارت بیشتری روی انها باشد، شورای برون مرزی با اعزام آنها مخالفت نکند، قهرمانان انها ثبت رسمی شوند. و…

در حال حاضر ،همین فدراسیونهای دولتی کلی مشکل و حاشیه و کمبود بودجه ، درگیری ، پولشویی ، اختلاس ، موارد غیراخلاقی دارند که فرصت نمیکنند رسیدگی کنند.

راهکاری که میشود برای ساماندهی سبکها پیشنهاد کرد، این است که ، سبکهای هم شکل باید در قالب یک فدراسیون باشند. و از اعزام های شخصی و سبکی خودداری کنند، برگزاری مسابقات و آزمونها باید تحت پوشش فدراسیون باشد. اینکه یک ورزشکار یکبار در فدراسیون و یکبار در سبک آزمون بدهد یا حکم و مدارک سبک و فدراسیون را خریداری کند، جیزی تغییر نخواهدکرد.

البته یکی از معایب آن هم این است که، ادغام سبکها در یک فدراسیون امکانپذیر نیست، با همین شرایط، روسای سبکها همه مدعی هستند و هر کسی خود را برتر و بالاتر میداند، هر کسی دستی بر رسانه و تبلیغات دارد خود را بنیانگذار یا قهرمان یا بالاترین درجه معرفی میکند، قطعا این افراد در یک فدراسیون همکاری نخواهند کرد. از طرفی دیگر ایجاد یک فدراسیون برای تک تک سبکها نیز امکانپذیر نیست. مگر اینکه یک نام فدراسیون به ابتدای همه سبکها اضافه کنند تا همه راضی باشند. اتفاق خاصی نیز رخ نمیدهد، فقط یک کلمه به آن اضافه میشود.

موضوع بعدی رسیدگی به این فدراسیونهاست که خود یک تشکیلات بزرگی را میطلبد،  اکنون رسیدگی به فدراسیون های دولتی به سختی انجام میشود و هنوز مشکلات زیادی در فدراسیون ها وجود دارد.  زیرزمینها پر از مسابقات غیرقانونی و شرط بندیست ، دختر و پسران را با وعده های دروغین به مسابقات کذایی میبرند.بازار دلالی برای قربانی کردن ورزشکاران جوان رونق بیشتری دارد . و مشکلاتی از قبیل فساد مالی ، اخلاقی ، رانت، و ….

امیدواریم شرایط اعطای فدراسیون غیر انتفاعی به گونه ای باشد که به سیستم ورزش و ورزشکاران کمک کند نه اینکه مانعی دیگر برای ورزشکاران درست شود. تا امروز هر سازمان یا مرجعی که تشکیل شده است بیشتر به نفع مسئولین بوده است تا خود ورزشکاران، شما ببینید با این همه تشکیلات و ایجاد کمیسیون ها و … هنوز یک ورزشکار بیمه نیست. باقی اوضاع پیشکش باشد.

واحد تحلیل و بررسی ورزشهای رزمی، پایگاه رزمی نیوز
به اینستاگرام رزمی نیوز بپیوندید.
لینک کوتاه : https://razminews.ir/?p=23691
  • کد خبر : 23691

نظرات شما پس از تایید مدیریت نمایش داده میشود.

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
مشارکت در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

logo-samandehiblankblankblankblankblankوزارت ورزشکمیته ملی المپیکتهران سربلندبوکسجودوفدراسیون انجمن های رزمیوشوتکواندوکاراته