مهدی کریمی

مهدی کریمی
بنده در کار نقل و انتقال مربی و بازیکن نیستم. ولی اگر شرایطی فراهم شود و فدراسیون خارجی موافقت کند بعنوان سرمربی تیم ملی جهت تکمیل کادر فنی خودم از مربیان جوان کشورمان در کنار خودم استفاده خواهم کرد

مهدی کریمی یکی از کاراته کاران موفق ایرانی میباشد .که در سطح بین المللی برای کاراته ایران دستاوردهای بسیاری را رقم زده است. فرصتی دست داد، تا ایشان در ایران حضور دارند، مصاحبه ای با وی انجام دهیم.

آقای کریمی با تشکر از اینکه در مصاحبه ما شرکت کردید، مختصری از بیوگرافی خودتون بفرمایید. و بفرمایید از کی ورزش رزمی را شروع کردید؟

با سلام و عرض ادب ضمن تبریک خدا قوت به تمام پزشکان و پرستاران و نهادهای مختلف که در مبارزه و کنترل ویروس کرونا طی یکسال گذشته تا الان زحمت کشیدند .

مهدی کریمی هستم از سال 1370 وارد رشته کاراته شدم و از 1380 بصورت حرفه ای کاراته را شروع کردم . و سبک فعالیت من شیتوریو شوبوکان هست.

چه عناوینی را در کاراته کسب کردید؟

در سال 1389 عضو تیم ملی کاراته جمهوری اسلامی ایران شدم. عنوان پنجمی لیگ جهانی کاراته استانبول 2016
مدال نقره و برنز قهرمانی آسیا اوپن در مالزی.

مدال برنز قهرمانی آسیا اوپن در تایلند.

مدال طلا فستیوال هنرهای رزمی قهرمانی جهان گرجستان.

مدال نقره و برنز کاپ آزاد باکو.

مدال طلا قهرمانی مردان جهان.

مدال طلا جام وحدت و دوستی.

مدال برنز جام ایران زمین.

همچنین مدالهای متعدد بین المللی دیگری که توانستم پرچم خوش رنگ کشورمان را در میادین بین المللی به اهتزار درآوردم.

چند سال فعالیت در لیگهای کاراته کشور داشتید؟

بنده 11 سال حضور مستمر در لیگهای برتر و سوپر کاراته کشور داشتم تیمهایی که موفق شدم با آنها فعالیت کنم

لیگ برتر : باشگاه صیدگر بندرانزلی،ماشین سازی کریمی یزد،گاز زنجان

در سوپرلیگ : ارژن لبنیات شیراز،شهرداری سنندج، آریا صنعت سنندج ، باشگاه مناطق نفت خیز جنوب ، باشگاه آذر پینار تبریز ، موفق شدم دو طلا و یک نقره لیگ برتر و دو برنز سوپرلیگ کسب کنم و جزو بهترین بازیکنهای لیگ برتر و سوپرلیگ شدم.

مهدی کریمی مربی کاراته

مشوق شما در ورزش چه کسی بود؟

خانواده و برادرم بودند مهندس کریمی که با حمایتهای خود کمک کردند تا کاراته را بصورت حرفه ای پیگیری کنم.

شما یکی از موفق ترین کاراته کاران خطه آذربایجان هستید، آیا در این راه خودتان به کسی هم کمک میکنید تا موفقیتی کسب کند؟

بله، بنده اولین سرمربی تیم ملی کاراته در تاریخ صدساله کاراته استان آذربایجان غربی هستم .و باتوجه به سختی هایی که در این مسیر دیدم که چقدر یک ورزشکار باید تلاش کند، تا نتیجه زحماتش به باربنشیند .هرجا ورزشکاری دیدم که از بنده مشاوره گرفتند، و یا کاری از دستم بربیاد، حتما کمک کردم .یکی از اصول حرفه ای کمک به ورزشکاران و هموار کردن موفقیت آنهاست.

همچنین دوسال در تیم باشگاهی جمهوری آذربایجان فعالیت کردم و یکسال در تیم ملی کاراته گرجستان بودم که تجربیات خوبی کسب کردم.

وضعیت کاراته استان شما، آذربایجان غربی چطور است؟

کاراته استان یک زمانی پیشرفت چشمگیری در سطح کشور داشت و بازیکنان خوبی در بزرگسالان بودند .جمعیت کاراته استان خیلی زیاد بود تا جایکه در مسابقات و میزبانی ها تمام سالن پر از تماشاگر و کاراته کا بودند .و در لیگهای کشور تیم داشتیم .ولی به مرور زمان نزدیک به یک دهه هست که در سطح کشور تو لیگهای کاراته تیمی از استان در هیچ رده سنی پسران و دختران نداشتیم .و اکثر بازیکنان بدلیل نبودن تیم استان در لیگ تلاش کردند با تیمهای سایر استانها در لیگ بازی کنند و از نظر کمیت کاراته هم آنچنان تعریفی ندارد.

چرا که باید بجز بُعد قهرمانی ، بُعد همگانی کردن اون رشته و افزایش جمعیت آن مد نظر باشد .و بُعد فرهنگی و کارهای فرهنگی جهت ترویج فرهنگ اسلامی به نوجوانان و جوانان صورت پذیرد. .به هر حال آنچه که بوده همین هست و جا دارد از تمام کسانی که برای اعتلای ورزش استان در حد توان خود تلاش کردند تشکر کرد.

مهدی کریمی مربی کاراته  مهدی کریمی مربی کاراته

آقای کریمی شما سرمربی کاراته تیم کشور سریلانکا هستید در این مورد که چگونه جذب آنجا شدید و چه فعالیت و افتخاراتی با این کشور داشتید را مختصر بفرمایید.؟

بنده بدون هیچ واسطه و حمایت و سفارشی با دعوتنامه مستقیم از طرف فدراسیون کاراته سریلانکا جذب شدم .و بعنوان سرمربی تیم ملی کاراته (تمام رده های سنی) این کشور فعالیت میکردم، .البته دلیل آن هم چون بعنوان مدرس بین المللی کاراته از کشورهای مختلف برای آموزش دعوت میشدم و بازتاب برنامه ها و آموزشهای بنده در میادین بین المللی و روزنامه های ورزشی خارجی زیاد بود .فدراسیون کاراته سریلانکا با بررسی عملکرد و فعالیتهای بنده تمایل به همکاری داشتند و بنده هم قبول کردم.

افتخاراتی هم با این تیم داشتید؟

بعنوان سرمربی تیم ملی، کاراته سریلانکا را بعداز 15 سال در رده نوجوانان و جوانان در سال 2019 صاحب مدال قهرمانی آسیا در مالزی کردم .نائب قهرمان مسابقات بین المللی بنگلادش در تمام رده های سنی شدیم.

همچنین تیم ملی سریلانکا با هدایت بنده در کومیته تیمی مردان نائب قهرمان بازیهای جنوب آسیا شد. .که این مسابقات از اهمیت فوق العاده ای برای کشورهای جنوب آسیا دارد .و توانستیم 19 مدال رنگارنگ در بازیهای جنوب آسیا کسب کنیم.

فقط سرمربی بودید یا در بخش تدریس هم فعالیت داشتید؟

برای انتقال تجربیات بنده بعنوان سرمربی تیم ملی سریلانکا سمینارهای آموزشی برای مربیان این کشور تدریس میکردم  .باتوجه به اینکه حین سرمربیگری از کشورهای مختلف جهت برگزاری سمینارهای مختلف آموزشی دعوت میشدم  .ولی بدلیل مسئولیتی بعنوان سرمربی داشتم بیشتر در خدمت کاراته سریلانکا بودم.

کریمی کاراته سری لانکا

آیا پیشنهاد از کشورهای دیگری دارید؟

بله در حال حاضر از چهار کشور آسیایی و دو کشور اروپایی پیشنهاد دارم .ولی بدلیل ویروس کرونا مذاکرات ما به تعویق افتاد و در حال حاضر با یک کشور به توافق رسیدم و در حال انجام کارهای اولیه هستم.

ظاهرا شما طرح و ایده های خوبی برای فدراسیون جهانی ارائه دادید .اگر نمیخواهید طرحتان لو برود کمی از کلیات این طرح برای کاراته کاران بگید.

بله درسته بنده بعنوان نخبه ورزشی کشور طرحهای زیادی برای توسعه کاراته نوشتم .و بخشی از آن را به Wkf فدراسیون جهانی کاراته فرستادم. .مهمترین آن طرح داوری الکترونیکی کاراته بود که به WKF پیشنهاد دادم .و بخشی از آن را ارسال کردم و برای اجرایی کردن آن با برخی مسئولان فدراسیون ایران نیز مطرح کردم .ولی حمایت نشد.
و طرح های دیگر مثل، طرح توسعه کاراته با استفاده از پتانسیل قهرمانان WKF .و طرح و ایده های مختلفی که هر چند کوچک بتوانم برای توسعه کاراته در جهان کمک کنم به فدراسیون جهانی پیشنهاد میکنم.

به عنوان یک مربی درجه ممتاز و بین المللی، سطح فنی بازیکنان ایرانی را در مقایسه با کل دنیا چطور میبینید؟

البته بنده مربیگری حرفه ای از کمیته بین المللی المپیک IOC دارم. .سطح بازیکنان ایرانی با توجه به استعدادی که دارند بسیار عالی است .و روی این بازیکنان با سرمایه گذاری میتوان دو و یا حتی سه تیم قدرتمند آماده کرد .تا حداقل چهار پنج سال از حیثیت کاراته ایران دفاع کنند.

بازیکنان اروپایی سطح خوبی دارند و بیشتر در آنها تک ستاره میبینیم .ولی در حال حاضر تیمهای اروپایی بیشتر روی تیمهای پایه کار کردند و فکر میکنم در آینده تیمهای اروپایی به سطحی برسند .که از تک ستاره بودن خارج شوند.

مهدی کریمی سرمربی کاراته سریلانکا

دستاوردهای شما بیشتر به عنوان سرمربی است یا به عنوان مدرس هم فعالیت میکنید؟

بنده بعنوان مدرس بین المللی کاراته، بیش از 15 سمینار بین المللی در کشورهای مختلف برگزار کردم، .که همه از نحوه آموزشها راضی بودند، و دعوتنامه های زیادی از کشورها جهت برگزاری سمینار ارسال میکنند .ولی بدلیل ویروس کرونا که ورزش جهان را تحت تاثیر خود قرار داده فعلا این امکان وجود ندارد، .اما با مساعد شدن شرایط سمینارهای آموزشی بین المللی این کار را شروع خواهم کرد.

شما الان به عنوان یک لژونر هستید .آیا اگر پیشنهادی به شما بشود که مربیان و بازیکنان دیگری به کشورها معرفی کنید .اینکار را میکنید؟ چون برخی دوستان تمایل ندارند به غیر از خودشان کسی در میدان کاراته باشد؟

البته در این مورد باید عرض کنم بنده در کار نقل و انتقال مربی و بازیکن نیستم. .ولی اگر شرایطی فراهم شود و فدراسیون خارجی موافقت کند بعنوان سرمربی تیم ملی جهت تکمیل کادر فنی خودم از مربیان جوان کشورمان در کنار خودم استفاده خواهم کرد .و باتوجه به اینکه شخص بنده در میادین بین المللی نماینده ایران هستم و باعث افتخار است که به هموطنانم جهت پیشرفت کمک کنم.

اوضاع کاراته کشورمان را چطور میبینید؟

کاراته کشورمان نیازی به تعریف ندارد .چرا که در این سالها با عملکرد تیمهای ملی در میادین بین المللی شاهد افتخارآفرینی هایی بودیم و تنها فکر میکنم .در زمینه پشتوانه سازی باید بیشتر کار کنیم چرا که در مسابقات قهرمانی جهان دبی 2021 دیدیم اکثر مدال آوران المپیکی دور دوم سوم حذف شدند .و نتوانستند مدال بگیرند و این نشان از سرمایه گذاری کشورها روی جوانان و پشتوانه سازی میباشد.

همانطور که در بخشنامه جدید فدراسیون جهانی دیدیم که طوری طراحی شده که فرصت بیشتری به جوانان جهت حضور در کاراته وان ها و لیگ جهانی داده شده .و فدراسیون جهانی هم جهت حفظ کیفیت حال حاضر کاراته در این سطح و ارتقا آن نیاز هست .تا دوره بعد کاراته قهرمانی جهان، چهره ها و ستاره های جدیدی به کاراته دنیا معرفی کند.

ارتباطتان با فدراسیون کاراته ایران چطور است؟

بنده با فدراسیون کاراته مشکلی ندارم و اگر موردی بوده با ریاست محترم فدراسیون مطرح کردم .و حداقل یکی دو جلسه با ایشان در مورد مسائل صحبت کردم .و از ایشون تشکر میکنم که همیشه پای صحبتهای ما می نشستند.

اهل حاشیه و نقد و اعتراض هستید؟

زیاد اهل حاشیه نیستم و بعنوان کارشناس کاراته میتوانم مسائل کاراته را نقد کنم .و البته راهکار بدهم.اعتراض بستگی به شرایط دارد .ولی اگر بررسی کنید بیش از 30 مربی ایرانی در خارج از کشور بعنوان لژیونر فعالیت میکنند ولی نمیدانم چرا برخی ها با سرمربی تیم ملی شدن بنده مشکل دارند .و واقعا این انصاف نیست این همه هجمه برای یک جوان ایرانی که برای افتخارآفرینی برای کشورش تلاش میکند وارد کنند.

اگر به صحبتهای شما و نظراتتان گوش ندهند .اعتراض میکنید؟ چون برخی از کاراته کاران وقتی کسی به نقدهایشان توجه نمیکند شروع به اعتراض و فحاشی میکنند.

ببینید، ما رزمیکار هستیم و یک رزمیکار اولین اصولش احترام است. .من فقط درمورد خودم میگویم، اگر نقدی کنم و یا نسبت به چیزی معترض باشم .حتما در کمال احترام سعی میکنم موارد را بگویم و برای اون مشکلات راهکار بدهم .قبول کردند که کردند اگر قبول نکردند، حق ندارم ایده ها و نظراتم را تحمیل کنم .من نظر کارشناسی خودم را میگویم و هیچ وقت هم وقت وارد حریم خصوصی و شخصی کسی نمیشوم .البته تا الان که چنین مشکلی نداشتم و سعی میکنم .به اهداف خودم فکر کنم. هنوز خیلی کار دارم.

مهدی کریمی مربی کاراته

کمی از کاراته دور بشیم، به غیر از کاراته هنر و کار دیگری دارید؟

بیشتر کار و هنر ما در کاراته هست و ببشتر سعی میکنیم هنر خود را در این زمینه توسعه دهیم.

اهل فوتبال هستید؟

بله فوتبال دنبال میکنم.

طرفدار کدام تیم هستید؟

پرسپولیس.

قدرت عذرخواهی و بخشش دارید؟

همه انسانها از این قائده مستثنی نیستند و بنده سعی میکنم کاری نکنم .که نیاز به عذرخواهی داشته باشد چون همیشه تو کار خود متمرکز هستم. بخشیدن هم بزرگ مردی و جوانمردی انسان را نشان میدهد.

نظرتون راجع به ورزشهای جدید و خشن چیست؟

هر رشته ورزشی قابل احترام بوده و ورزشهای جدید و خشن هم طرفدارهای خاص خودش را دارد .و فکر میکنم با توجه به شرایط زندگی امروزی خانواده ها بیشتر سعی دارند فرزندان خود را به رشته های غیرخشن سوق دهند.

اگر پیشنهاد مربیگری در ایران، در لیگ کاراته یا در تیم ملی به شما بدهند قبول میکنید؟

مربیگری در لیگ باتوجه به اینکه تیمها اکثرا از مربیان استان خودشان استفاده میکنند .اگر پیشنهادی داشته باشم و متعهد تیم های خارج از کشور نباشم، همکاری میکنم.

برای مربیگری در تیم ملی ایران هم، افتخار است که بتوانیم تجربیات خود را برای افتخار آفرینی کشورمان و برای خدمت به ورزش انتقال بدیم .وقتی کشورهای خارجی بدنبال نخبگان ورزشی ایران هستند و از تجربیات آنها استفاده میکنند .هر جا لازم باشد برای خدمت به کشورم همکاری میکنم.برای هر ایرانی باعث افتخار است که سرمربی تیم کشورش باشد.

آیا مسئولین نسبت به اینکه یک کاراته کار ایرانی باعث افتخار کشور است و در بین کشورهای مدعی کاراته حضور دارد حمایتی از شما کردند؟

بنده عضو کمیته بین المللی المپیک IOC هستم و بیشتر از ده مدرک معتبر از IOC گرفتم و تلاشهای زیادی کردم .تا با نهادهای ورزشی جهان ارتباط خوبی داشته باشم. حتی در ایران هم تلاش کردم ارتباط بین کشورم و دیگر کشورها را در کاراته گسترش بدهم، .اما متاسفانه حمایتی ندیدم. ولی متکی به خدا و تلاش و پشتکار خودم هستم و باز هم برای افتخارآفرینی برای ایران تا جایکه بتوانم تلاش میکنم .و امیدوارم مسئولان جوانانی که پتانسیل خوبی دارند و نماینده ایران در مجامع بین المللی هستند حمایت کنند، .و فضا برای استفاده از تجربیات جوانان مهیا شود.

مهدی کریمی مربی کاراته

موضوع خاصی هست که ما نپرسیده باشیم و بخواهید اینجا مطرح کنید؟

متاسفانه تلاشها و زحمات بنده در استان آذربایجان غربی نادیده گرفته میشود .البته زیاد مهم نیست ولی حقوق شهروندی بنده ایجاب میکند از زحمات و تلاشهایی که برای کاراته کشیدم دفاع کنم، .و حتی نامه ای که به هیات کاراته استان جهت استفاده از خانه کاراته نوشتم، که این مکان در هفته دو روز و کلا چهار ساعت در اختیار بنده جهت تمرین باشد، .ولی همکاری نشد، خانه کاراته جزو اموال دولتی جهت رفاه ورزشکاران و مربیان ساخته شده و باید این فضا در اختیار تمام کاراته کاران و مربیان باشد.

و حرف پایانی…

از خانواده ام و مهندس کریمی و تمام مربیانی که در این مسیر در حد توانشان کمک و راهنمایی کردند تشکر میکنم.
همچنین از مدیر پایگاه خبری رزمی نیوز کمال تشکر را دارم. از ریاست محترم سبک، شیهان بهزادی و دبیر محترم سبک سن سی فراتی بخاطر حمایتها و حسن توجه و اعتماد به جوانان سبک کمال تشکر را دارم.

به اینستاگرام رزمی نیوز بپیوندید.
لینک کوتاه : https://razminews.ir/?p=22374
  • کد خبر : 22374

نظرات شما پس از تایید مدیریت نمایش داده میشود.

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
مشارکت در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

logo-samandehiblankblankblankblankblankوزارت ورزشکمیته ملی المپیکتهران سربلندبوکسجودوفدراسیون انجمن های رزمیوشوتکواندوکاراته