شکست تلخ و تاریخی کاروان 60 نفره کاراته در رقابتهای جهانی

شکست تلخ و تاریخی کاروان 60 نفره کاراته در رقابتهای جهانی

حوادث تلخ با کاروان چند میلیاردی کاراته / برای دخترکاراته کا لوازم نخریدند، به خاطر نداشتن لوازم از رقابتها حذف شد.

به گزارش پایگاه خبری رزمی نیوز، تیم ملی کاراته کشورمان با نام کاروان 60 نفره که برای شرکت در رقابتهای کاراته جهانی ترکیه به شهر قونیه اعزام شده بود متاسفانه نتواست نتایج قابل قبولی کسب کند. و تنها با یک مدال به کشور باز میگردد.

تیم ملی کاراته کشورمان در رقابتهای سه رده سنی که در سه روز متوالی برگزار شد. در رده سنی نوجوانان و جوانان ، نتواست هیچ مدالی کسب کند و تمامی بازیکنان یکی پس از دیگری بازنده شدند. ضمن اینکه سرمربی هر دو رده سنی از دور رقابتها محروم شدند.

در روز سوم مسابقات که در رده سنی  امید زیر 21 سال برگزار شد، تنها دو نفر توانستند به مدال دست یابند. علیرضا کریمی به فینال رسید و آتوسا گلشاد نژاد به مدال برنز دست یافت. و از کاروان 60 نفره که 38 نفر ورزشکار بودند تنها دو مدال نصیب تیمهای ملی کاراته شد.

متاسفانه انتخاب های سلیقه ای و گل چین شده و انتخاب مربیان ضعیف و غیر اصولی و مدیریت پر اشتباه باعث این ناکامی ها شد. از سویی دیگر حرکت اشتباه و غیر حرفه ای مربیان تیم ملی که یکی از آنها کارت مربیگری نداشته و با کارت مربیگری شخصی دیگر وارد تاتامی شده است، که برگزارکنندگان مسابقات متوجه این موضوع شدند و هر دو مربی خاطی را محروم کردند.

برای تیم ملی امید یک سرمربی و سه مربی اعزام کردند که متاسفانه هیچکدام کارت مربیگری و کوچینگ نداشتند و سرمربی تیم ملی نوجوانان تیم امید را کوچ میکرد در واقع شش نفر بیکار و برای هر کدام بالای 30 میلیون تومان هزینه شده است. این درحالی است که با این همه هزینه های میلیاردی، برای بازیکنان لوازم نخریدند و یکی از بازیکنان دختر که دو مبارزه اول خود را با موفقیت پشت سرگذاشته بود و در آستانه رسیدن به فینال بود،به خاطر نداشتن لوازم از دور رقابتها حذف شد.

واقعا جای تاسف دارد برای کاروانی که میلیاردی هزینه شده و همراهان بی شماری که هیچ خاصیتی برای تیم ملی نداشتند به ترکیه رفتند، اما برای یک لوازم چند دلاری هزینه نکردند. و برای دریافت کارت مربیگری نیز کوتاهی کردند.

اعتبار و آبروی کاراته کشورمان به خاطر چند دلار لوازم، یا کارت مربیگری زیر سوال رفته و در دنیا مورد تمسخر قرار گرفته است. و اکثر بازیکنان دیگر کشورها با تعجب به بازیکنان ایرانی میگفتند چرا لوازم شخصی را با هم عوض بدل میکنید؟ تصور کنید یک لوازم برای چند ملی پوش بوده که هر کسی مسابقه داشت با آن وارد تشک میشده که به یکباره دو نفر همزمان به مسابقه فراخوانده شدند و متاسفانه یکی از انها نتوانسته لوازم ببندد و از دور رقابتها حذف شده است.

یکی از مربیان اعزامی تیم ملی نیز کارت مربیگری و کوچینگ نداشته و سرمربی تیم ملی جوانان کارت خود را به او میدهد تا بتواند بازیکن را کوچ کند که متاسفانه مسئولین برگزاری مسابقات متوجه این موضوع شده و هر دو مربی را محروم کردند.

ماه پیش نیز تیم ملی کاراته ایران با 127 کاراته کا در رقابتهای ترکیه شرکت کرد که فقط 7 مدال از 127 نفر نصیب تیم ملی کاراته شد. در واقع 120 نفر حذف شدند و این یعنی فاجعه در کاراته ایران.

لازم به ذکر است که از این کاروان 60 نفره 38 نفر بازیکن بودند، داوران با هزینه شخصی خود به این مسابقات رفتند و حدود 11 داور نیز در آزمون داوری جهانی قبل از مسابقات مردود شدند و متاسفانه برخی نیز هزینه اعزام نداشتند و نتوانستند به مسابقات اعزام شوند.

 

کاروان کاراته

بسیاری از منتقدین و کارشناسان عدم نتیجه گیری را اعمال سلیقه ای در انتخابی ها و انتخاب سرمربیان و مربیان تیم ملی اعلام میکنند و اعتقاد دارند تمامی این مشکلات از سوی مدیران فدراسیون است که در تمامی بخشهای کاراته دخالت مستقیم دارند و اجازه انتخاب و گزینش توسط مسئولین بخشهای مختلف را نمیدهند.

مدتی پیش بنا به همین دلایل نایب رییس بانوان نیز از سمت خود به خاطر این دخالتها استعفا داد، و علت استعفای خود را دخالت مستقیم رییس فدراسیون و نایب رییس فدراسیون در امور  بانوان و انتخابی ها و تمامی موضوعات مربوط به وی دانسته و اعلم کرده است اگر بنده اختیاری ندارم ترجیح میدهم نباشم.

انتقادهای بسیار تندی به سیستم مدیریت فدراسیون کاراته مطرح است و حتی برخی خواستار استعفای مسئولین فدراسیون شدند و برخی نیز اعتقاد دارند تمامی انتخابیها و اعزام به ترکیه بیشتر جنبه تبلیغاتی برای جمع آوری “رای” در مجمع بوده است، که با وعده و وعید سمت و عنوان و حضور در تیم های ملی ، هیات های استانی را به حمایت از خود درآوردند.

چند روز پیش با تشکیل ناهنگام تیم ملی نونهالان به یکباره یکی از روسای هیاتها را به عنوان سرمربی تیم ملی نونهالان انتخاب کردند. در صورتی که تاکنون تیم ملی نونهالان وجود نداشته و چنانچه قرار است تشکیل شود ابتدا باید زیرساختهای این کار انجام شود. اما برخی از منتقدین اعتقاد دارند انتخاب این سرمربیگری یک رای در مجمع حساب میشود. و مدیران با دادن برخی عناوین به هیاتهای استانی آنها را برای رای در مجمع که چند ماه دیگر است آماده میکنند.

عده ای نیز مدیریت اشتباه رییس فدراسیون را علت ناکامی ها و حواشی تمام نشدنی کاراته میدانند. و اعتقاد دارند چون وی اصلا کاراته کار نیست و هیچ تخصصی در این رشته ندارد نمیتواند مشکلات و معضلات کاراته را بداند و فقط نظاره گر فعالیت زیر دستان خود است و هر چه انها میگویند ایشان نیز تایید میکند. و در طی این چهار سال هیچ ره آوردی برای کاراته ایران نداشته است.

اخیرا هم رییس فدراسیون کاراته اعلام کرده بود تیم ملی کاراته ایران در دوره وی ، سه بار قهرمان جهان شده است در صورتی که تیم ملی کاراته ایران فقط یکبار آن هم حدود بیست سال پیش در سال 2003 زمان ریاست حبیب اله ناظریان قهرمان جهان شده است.

امیدواریم مسئولین ورزش و شخص وزیر ورزش نسبت به این اتفاقات تلخ، به پرجمعیت ترین و قدیمی ترین فدراسیون رزمی ایران واکنش نشان بدهند و در انتخابات بعدی افرد غیر کاراته و سیاسی را به مجمع راه ندهند.

علی محمدی ،کارشناس و تحلیلگر ورزشهای رزمی
به اینستاگرام رزمی نیوز بپیوندید.
لینک کوتاه : https://razminews.ir/?p=29199
  • کد خبر : 29199

نظرات شما پس از تایید مدیریت نمایش داده میشود.

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال نظر
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در زیر همان پست منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین و تهمت و یا سیاسی  یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehiblankblankblankblankblankوزارت ورزشکمیته ملی المپیکتهران سربلندبوکسجودوفدراسیون انجمن های رزمیوشوتکواندوکاراته